فروش حشرات
در كلام مشهور فقها همچون شيخ طوسى[1] و علامه[2] منع شده است.
مشهور نص
خاصّى بر تحريم ندارند و تنها به دليل نداشتن ماليت و منفعت حلال بيع آنها را حرام
مىدانند. ولى عدهاى از فقهاى متأخر از جمله امام راحل- در متن تحرير- ملاك كلى
را وجود و عدم منفعت حلال مقصود دانستهاند و براى عنوان حشره بودن مثل عنوان مسوخ
بودن يا از سباع بودن، موضوعيت قائل نشدهاند؛ بلكه معتقدند خريد و فروش هر حشرهاى
كه داراى منافع حلال مهم و قابل اعتنا باشد جايز است. چون مقتضى براى جواز موجود،
و مانع، مفقود است. تجارت حشرات مشمول عمومات ابواب عقود و معاملات و تجارات است؛
مانند زنبور عسل كه مولد عسل است، و كرم ابريشم كه مولد ابريشم است، و زالو كه
كاربردهاى طبى دارد. آرى حشراتى كه داراى منافع حلال نباشند، تجارت با آنها حرام
است؛ مثل انواع سوسكها، مگسها، پشهها و ....
لازم به
ذكر است كه منفعت حلال عقلايى منحصر در خوردن و آشاميدن نيست تا درباره معامله
بسيارى از حشرات اشكال شود؛ بلكه منافع عقلايى زيادى وجود دارد كه عقلا به خاطر
آنها بذل مال ميكنند. مثل نگهدارى پروانهها براى ظرافت و نقوش زيباى آنها، نگهدارى
برخى جانداران براى نغمههاى زيباى آنها، براى نگهدارى در باغ وحش، و براى تحقيق و
مطالعات علمى و ....
معامله
حيوانات مسخ شده
بيع ميمون
در كلام فقهاى متقدم و متأخر همچون شيخ مفيد،[3]
شيخ طوسى،[4] محقق[5] و