دليل ديگرى كه بر
حرمت بيع فضله حيوانات حلال گوشت آوردهاند، آيه تحريم خبائث است: وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمْ الْخَبَائِثَ.[1]
2. جواز:
زيرا اوّلًا مقتضى (منفعت مباح مورد نظر عقلا) براى جواز بيع موجود است و مانع
مفقود. چون اينها نجس نيستند، بنابراين به عمومات و مطلقات جواز و صحت معاملات
تمسك ميكنيم. ثانياً سيره عقلا هم بر معامله اينها تعلق گرفته و هيچ منعى از اين
سيره وارد نشده است.
نظريه
امام (رحمه الله):
حضرت امام
هم در اين باره فرموده است:
لا إشكال
فى جواز بيع الأرواث إذا كانت لها منفعه.
خريد و
فروش بول شتر: درباره بول شتر چند نكته بيان ميشود:
الف) اصل
جواز انتفاع در اين مورد جارى و سارى است. انتفاع مهم در آن زمان، نوشيدن بول شتر
براى مداواى برخى امراض بوده است. لذا اصل جواز شرب مسلّم است.[2]
ب) آيا در
حال اختيار هم خوردن آن جايز است يا مخصوص حال اضطرار و مداواست؟ در اين باره دو
نظريه وجود دارد:
1. مطلقاً
جايز است، حتى در حال اختيار. مهمترين دليلى كه فقهاى قائل به جواز بيان كردهاند
دو روايت است:
روايت
ابوالبخترى از امام صادق (ع) از پدر بزرگوارش از رسول خدا (ص):