محمّد بن
مسلم روايت مىكند كه از امام عليه السلام پرسيدم: از ميراثِ علم چه رسيده است؟
آيا جوامع (و امور كلى) است يا تفسير هر چيزى كه مردم به آن نياز دارند (مانند
طلاق و ميراث) در آن هست؟
امام
عليه السلام فرمود: على عليه السلام همه علم را نوشت؛ قضاوت، ميراث و ...[1]
عدول
امام از طلاق [در سخن محمّد بن مسلم] به قضاوت (پس از بيان وجود همه علم) اشاره
به كثرتِ تحريف و تبديل در اين دو باب است و اين، همان نكته ذكر خاص بعد از عام
مىباشد.
مىدانيم
كه عمر بسيارى از احكام قضا را نمىدانست و از حكم ارث جدّه و كلاله و ... آگاهى
نداشت و در موارد بسيارى بر قضاوت ديگران (مانند حضرت على عليه السلام و اشخاص
ديگر) اعتماد مىكرد. از آنجا كه مسلمانان در باب قضا و ارث دچار دگرگونى و اختلاط
شده بودند، ائمّه عليهم السلام تأكيد داشتند كه كتابِ حضرت على عليه السلام را در
اين دو باب بنمايانند.
[1] . بصائر الدرجات: 163، باب 12 فى الأئمّة أنّ عندهم
الصحيفة الجامعة ...، حديث 7( شماره مسلسل 547).