نام کتاب : روابط متقابل خلفا با خاندان پيامبر نویسنده : كاردان، رضا جلد : 1 صفحه : 11
متقابلًا
برخى آيات، مانند: «وَ
السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذِينَ
اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ..»[1] مربوط به برخى اصحاب است.
از
اين رو شيعه اماميه معتقد است كه جمع انبوه و قشر عظيمى از صحابه رسول الله (ص)
مانند صحابه مخلصى كه در زمان حيات آن حضرت در غزوات در ركاب آن حضرت شركت كرده و
با مال و جان خويش در راه خدا جهاد كردند، و يا به فيض شهادت نائل آمدند، و يا پس
از رحلت آن حضرت همچنان با آن حضرت وفادار باقى ماندند و حق صحبت را مراعات كردند،
مورد احترام همه مسلمانان و برخى از آنها از جايگاه بسيار بالا و والايى برخوردار
بودهاند.
ج)
اين بينش كه درباره همه صحابه نمىتوان يكسان حكم كرد؛ چنانكه يادآورى شد، مستند
به كتاب و سنت قطعى است و اجتهادى است كه قرآن و حديث پشتوانه آن است.
جايى
كه اهلسنت كار برخى از صحابه دائر بر سب و دشنام برخى ديگر از صحابه يا فرمان به
آن[2]
را حمل بر اجتهاد مىكنند (كه اين توجيه نزد شيعه، موجه و قابل قبول نيست) چرا اين
اعتقاد (عدم تساوى همه صحابه در ارزش و اعتبار) كه بر اساس اجتهادى درست و دليل
قاطع صورت گرفته است، مورد قبول نباشد.