responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس    جلد : 1  صفحه : 715

دو عبارت و واقعيت را حذف كرده است: 1. نكاح موقت بودن اين ازدواج را يعنى عبارت (الى اجل) را حذف كرده است. 2. اسم ابن مسعود را از «سپس عبد الله قرائت كرد» (ثم قرأ عبدالله) حذف كرده است.

اين پنهان‌كارى بخارى در حالى است كه او اين حديث را از اسماعيل از طريق جرير روايت كرده و حال آن‌كه در روايت دوم مسلم و نسائى و ابن حبان نيز راوى اين حديث از اسماعيل، جرير است و او حديث را كامل روايت كرده است. از اين جا نيز ثابت مى‌شود كه بخارى دست از امانتدارى برداشته و اين دو عبارت را از حديث حذف كرده است.

اما متن بخارى:

قَالَ عَبْدُ اللَّهِ كُنَّا نَغْزُو مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله وَلَيْسَ لَنَا شَىْ‌ءٌ فَقُلْنَا أَلَا نَسْتَخْصِى فَنَهَانَا عَنْ ذَلِكَ ثُمَّ رَخَّصَ لَنَا أَنْ نَنْكِحَ الْمَرْأَةَ بِالثَّوْبِ، ثُمَّ قَرَأَ عَلَيْنَا (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ).[1]

در اين دو عبارتى كه بخارى آن را حذف كرده تصريح است بر جواز متعه و همچنين اعتقاد ابن مسعود بر اين كه متعه تحريم نشده و شامل اين آيه‌ى مباركه مى‌شود و از نعمت‌هاى پاكيزه خداوند متعال است. دقت داشته باشيم كه اين حديث را ابن مسعود پس از حيات پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بيان كرده و اگر تحريمى صورت گرفته بود بيان اين داستان بدون اشاره به تحريم خلاف است و همچنين مشمول آيه‌ى مذكور دانستن متعه روشن‌ترين دليل بر عدم تحريم متعه توسط پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از ديدگاه ابن مسعود خواهد بود.

27. قدامه بن مظعون بدرى و شرب خمر

عن الزهري قال: أخبرني عبد الله ابن عامر بن ربيعة وكان أبوه شهد بدرا أن عمر بن‌


[1] . صحيح بخارى، ح 5075، كتاب النكاح، باب مَا يُكْرَهُ مِنَ التَّبَتُّلِ وَالْخِصَاء.

نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس    جلد : 1  صفحه : 715
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست