نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 653
خيبر وعن
لحوم الحمر الإنسية؛[1] در نقل سوم مىگويد: به على عليه السلام گفته شد
كه ابن عباس متعه نساء را جائز مىداند. على عليه السلام گفت: همانا پيامبر صلى
الله عليه و آله از متعهاى نساء و اكل گوشت الاغ اهلى در خيبر نهى فرمودند.
4.
در صحيح مسلم باز زهرى چنين نقل كرده است: على شنيد كه ابن عباس با نرمى با متعه
برخورد مىكند (و آن را جائز مىداند) پس گفت: خاموش باش اى پسر عباس همانا پيامبر
صلى الله عليه و آله از آن نهى فرمود.[2]
بىاساس
بودن اين نسبت به اميرالمؤمنين عليه السلام از اخبار فراوان ثابت ميشود:
اولًا:
از طرق متعدد ثابت شده است كه ابن عباس از اينكه در خيبر پيامبر اكرم صلى الله
عليه و آله از اكل گوشت الاغ اهلى نهى فرمودهاند، خبر داده است.[3]
ثانياً صحابگانى مانند ابن مسعود، ابن عمرو، ابن عمر، ابوسعيد خدرى، انس، جابر،
ابوسليط، سلمه بن اكوع، خالد بن وليد، مقدام بن معدى، ابوثعلبه، براء بن عازب، ابن
ابىاوفى، عرباض بن ساريه، ابوهريره و ديگران نيز در كتب معتبر روايت كردهاند كه
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در روز خيبر از خوردن گوشت الاغ اهلى نهى
فرمودهاند، ولى نگفتهاند كه از متعه نيز منع كرده باشند.
ثالثاً:
راوى اين حديث كه آن با تصريح محدثين اهل سنت بى اساس است، تنها ابن شهاب زهرى
ناصبى و مدلس و نوكر حاكمان بنى اميه است كه به اميرالمؤمنين عليه السلام آن را
نسبت داده است. همچنين در اين خبر اولا: در اكثر كتابها اين خبر را زهرى با «عن»
معنعن نقل كرده است و گاه «اخبرنى» گفته و تنها در نقل طيالسى «حدثنى» گفته است.
همچنين اضطراب زياد در متن خبر نيز است مانند:
1.
ابن حنفيه به اميرالمؤمنين عليه السلام خبر داد كه ابن عباس متعه را جائز مىداند،
2. اميرالمؤمنين عليه السلام
[1] . صحيح بخارى، كتاب الحيل، باب: الحيلة في النكاح،
ج 6، ص 2553، ح 6961.
[2] . صحيح مسلم، كتاب النكاح، باب نكاح المتعة وبيان
أنه أبيح ثم نسخ ثم أبيح ثم نسخ واستقر تحريمه إلى يوم القيامة، ج 2، ص 1027، ح
1407.
[3] . مصنف عبدالرزاق، ج 4، ص 525، ح 8727؛ المستدرك
على الصحيحين، مجمع الزوائد و ....
نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 653