نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 596
وفرمود: اى
عمر! ايستاده بول مكن، و من پس از آن ايستاده بول ننمودم. حاكم پس از نقل اين حديث
مىگويد: از ابوهريره نيز از پيامبر صلى الله عليه و آله در نهى از ايستاده بول
نمودن، حديث روايت شده است.
عَنْ
جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله
أَنْ يَبُولَ قَائِمًا؛[1]
جابر مىگويد: پيامبر صلى الله عليه و آله از ايستاده بول كردن نهى فرمود.
ابن
مسعود، ابن بريده وشعبى گفتهاند: ايستاده بول كردن جفا است.[2]
اصل اين سخن از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نيز وارد شده است.
حالا
چگونه ممكن است كه انسان مسلمان اين دو عمل متناقض را به پيامبر اكرم صلى الله
عليه و آله نسبت بدهد! خيلى روشن است حديثى را كه بخارى اختيار كرده بىاساس است
چنانكه امالمؤمنين بر آن تأكيد كرده و اخبار ديگران نيز سخن او را تأييد كرده
است.
نسبت
نارواى ديگر به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و تناقض آشكار بخارى در موضوع
تخلى
عن
عبد الله بن عمر قال: ارتقيت فوق ظهر بيت حفصة لبعض حاجتي فرأيت رسول الله صلى
الله عليه و آله يقضي حاجته مستدبر القبلة مستقبل الشام؛[3]
ابن عمر گفته است: به پشت منزل حفصه براى انجام حاجتم رفتم و ديدم كه پيامبر صلى
الله عليه و آله رو بر شام وپشت بر قبله، قضاى حاجت مىكند.
در
نقل ديگر بخارى، ابن عمر مىگويد: لقد ظهرت ذات يوم على ظهر بيتنا
فرأيت رسول الله صلى الله عليه و آله قاعدا على لبنتين مستقبل بيت المقدس؛[4] آن
روز به پشت
[2] . مصنف ابن ابىشيبه، ج 1، ص 116، ح 1326 الى 1328؛
سنن ترمذى، ج 1، ص 18، ح 12؛
[3] . صحيح بخارى، كتاب الوضوء، باب: ج 1، ص 68، ح 148
و 145 و 2935؛ صحيح مسلم، كتاب الطهارة، باب: استطابة، ج 1، ص 224، ح 266؛ مسند
احمد، ج 2، ص 12، ح 4606.
[4] . صحيح بخارى، كتاب الوضوء، باب من تبرز على
لبنتين، ج 1، ص 68، ح 145؛ مسند احمد، ج 2، ص 41، ح 4991.
نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 596