نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 363
پيامبر اكرم
صلى الله عليه و آله نسبت مىدادند، ولى در اين خبر براى درست كردن يك فضيلت براى
امالمؤمنين عائشه چنين نسبتهاى ناروا را به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و
ديگر مادران مؤمنين دادهاند. متأسفانه در خيلى از احاديثى كه براى امالمؤمنين
عائشه و خلفا در آن منقبت بيان كردهاند بدون توجه، در مقابل پيامبر اكرم صلى الله
عليه و آله را تنقيص كردهاند كه متأسفانه نمونههاى بسيارى در تاريخ ثبت شده است
و اين يك نمونه از آنهاست. در اين خبر حتى تا حدى پيامبر اكرم صلى الله عليه و
آله را در حق مادران مؤمنين بىتوجه جلوه دادهاند كه پس از آن همه تأكيد آنها
نيز گويا حضرت هيچ توجهى به خواستههاى آنها نكردهاند، بلكه بر بقا در بى عدالتى
تأكيد ورزيدهاند.
آيا
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله اسلام را چنين معرفى كرده و مسلمين را اينگونه
ارشاد نمودهاند! چرا دروغبافان در مقام درست كردن مناقب، در مقابل پيامبر اكرم
صلى الله عليه و آله را تنقيص نمودهاند؟! چه دلائلى بهتر از اين، در شناخت
بىاساسى اين نوع اخبار مىتواند وجود داشته باشد!
عبدالرحمن
بن عبدالله بن دينار
امام
بخارى نوزده حديث از او روايت كرده است.
ابن
معين گفته است: او ضعف دارد، ابوحاتم او را لين خوانده و گفته است: به او وحديثش
نمىتوان استدلال كرد. ابن عدى گفته است: برخى احاديثش منكر هستند و از آن تبعيت
نمىشود و او از آن دسته ضعفايى است كه حديثشان نوشته مىشود. دارقطنى گفته است:
بخارى در مورد او با ديگران مخالفت كرده و او متروك واقع نشده است.[1]
عقيلى او را در كتاب ضعفاء وارد كرده است.[2]