نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 215
قبل از هر
چه بايد دقت داشته باشيم كه بخارى باز در اين موضوع دچار تناقض شده؛ زيرا در جاى ديگر
مىگويد: وَقَالَ عُثْمَانُ قَالَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله: «مَنْ
يَشْتَرِى بِئْرَ رُومَةَ فَيَكُونُ دَلْوُهُ فِيهَا كَدِلَاءِ الْمُسْلِمِينَ».
فَاشْتَرَاهَا عُثْمَانُ.[1] يعنى در
اين خبر مىگويد: پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند كه چه كسى اين چاه را (از
صاحبش) مىخرد، پس عثمان آن را خريد.
ابوعبدالرحمن
دو حديث ديگر معنعن از عثمان روايت كرده است، ولى شعبه مىگويد:
لم يسمع من عثمان؛[2] او از
عثمان حديث نشنيده است.
وقال
ابن أبى حاتم عن أبيه: ليس تثبت روايته عن على فقيل له: سمع من عثمان؟ قال: روى
عنه ولم يذكر سماعا؛[3]
يعنى روايتش از على ثابت نيست و از عثمان نيز شنيدنش را ذكر نكرده است. با اين
بيان ابوحاتم، نوزده روايت او در صحيح بخارى منقطع و ضعيف خواهد بود؛ زيرا با حديث
فوق سه حديث از عثمان وشانزده حديث از اميرالمؤمنين عليه السلام روايت كرده است و
همه رواياتش در صحيح بخارى از عثمان معنعن و از اميرالمؤمنين عليه السلام نيز
اكثراً معنعن است.
از
دلائل باطل بودن حديث فوق اين است كه ابن بطال مىگويد: اين وهم از بعض روات است و
معروف اين است كه عثمان آن چاه را خريده است، نه اينكه حفر كرده باشد.[4]
اين
خبر يعنى احتجاج عثمان و تصديق ديگران، از همين راوى ناصبى و سيف بن عمر كذاب
روايت شده است و ابن حجر نيز چندين شاهد ذكر مىكند كه عثمان اين چاه را حفر نكرده
است، بنابر اين، باطل بودن اين خبر از اين طريق نيز ثابت مىگردد و