نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 16
زياده و
نقصان با هم فرق دارد. حالا روشن نيست كه بخارى چه قدر از سخنان خود را در احاديث
و اخبار صحيحش اضافه كرده و از اصل حديث كاسته است!
افراط
و سخنان دور از واقع
احمد
بن نصر خفاف[1] گفته است:
بخارى در شناخت حديث بيست درجه داناتر از احمد بن حنبل واسحاق بن راهويه و غير آن
دو بود و هر كه در مورد او سخنى بگويد بر او از جانب من هزار لعنت.[2]
امام
بخارى مىگويد: اگر تاريخم نشر شود، خيلى از اساتيدم متوجه نمىشوند و نشدند و آن
را (نيز) سه مرتبه نگاشتم واسحاق بن راهويه تاريخ او را به امير عبدالله بن طاهر
وارد كرد و گفت: آيا نمىخواهى كه به تو سحر نشان دهم؟ سپس آن را نشان داد وامير
تعجب كرد و گفت: من نگارشش را متوجه نشدم.[3]
اينگونه
براى بالا بردن مقام امام بخارى وكتبش سخنان دور از واقع گفته شده است. در باره
تاريخ امام بخارى خود او سخنان ديگر نيز گفته و در مدح آن آورده است: در همان
زمان، كتاب تاريخ را در كنار قبر پيامبر صلى الله عليه و آله در شبهاى مهتابى
نگاشتم وكم نامى در تاريخم هست مگر اينكه نزد من در مورد آن داستان است، ولى به
خاطر طولانى نشدن كتاب از ذكرش پرهيز كردم.[4]
حال آنكه در شرح حال راويان مهمترين مطلب ذكر ثقه و يا غير ثقه بودن راوى است كه
در تاريخ امام بخارى در اكثر تراجم حتى به اين مهم توجه نشده است، و با اين حال
امام بخارى حتى براى تاريخش اين مقام
[1] . ذهبى در مورد خفاف مىگويد: او روزه دهر مىداشت،
يعنى روزهاى عيد كه روزه آن حرام است را نيز روزه مىگرفت؛ سير اعلام النبلاء، ج
13، ص 561، رقم 284.
[2] . طبقات الشافعية الكبرى سبكى، ج 2، ص 162؛ سير
اعلام النبلاء، ج 12، ص 435.