نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 13
چنانكه
ملاحظه مىكنيد، اولا: متأسفانه اين دو خبر متفاوتاند؛ زيرا روشن است كه اگر چنين
اتفاقى پيش بيايد پشت سر هم پيش خواهد آمد و بخارى آن را بيان مىكرد كه به اين
سبب شروع كردم وسبب دوم نيز بعد از آن اين ارادهاى مرا تقويت كرد. ثانياً: «صحيح»
امام بخارى واقعيت داشتن علت دوم وسخن مؤلف را قطعا رد مىكند؛ زيرا در آن اكاذيب
كم نيست. ثالثاً: احتمالا مانند موارد ديگر انگيزه وسبب دوم را براى مقدس نشان
دادن عمل وكتاب «صحيح بخارى» بعدها يا خود ايشان و يا ديگران از زبان وى نقل
كردهاند.
تعداد
روايات «صحيح بخارى»
سيوطى
از شيخ الاسلام نقل كرده كه گفته است: احاديث «صحيح بخارى» را شمارش كردم و آن
بدون معلقات و متابعات، با مكررات 6397 حديث وبدون مكرر 2513 حديث است.[1]
ابن
حجر نيز گفته است: جميع روايات «صحيح بخارى» همراه با معلق، متابع ومكرر 9082 حديث
است و جميع احاديث موصول و معلق آن بدون مكررات 2513 حديث است كه 160 حديث آن معلق
و متابعات است.[2] پس بنابر
اين دو بيان موافق هم از سيوطى و ابن حجر، از سه دو برابر احاديث «صحيح بخارى»
تكرارى هستند. با اين وجود آيا ممكن است كه امام بخارى صد هزار حديث صحيح در حفظ
داشته باشد، و براى پرهيز از طولانى شدن كتاب، از ذكر آن خوددارى كرده باشد، با
اينكه دو سوم احاديث كتابش تكرارى هستند!؟ و همچنين برخى اخبارى در صحيحش وارد
كرده كه به درد كسى نمىخورد مانند رجم ميمون در زمان جاهليت به خاطر زنا!؟[3]
[3] . صحيح بخارى، كتاب المناقب، مناقب الانصار، باب
الْقَسَامَةُ فِى الْجَاهِلِيَّةِ، ح 3849. دقت داشته باشيم كه اين افسانه را كسى
جز بخارى نقل نكرده و بخارى آن را در تاريخ كبيرش نيز وارد كرده و شعيب ارنؤوط در
حاشيه سير ذهبى ج 4، ص 159 شرح حال عمرو بن ميمون بر ضعف سندش به خاطر كثير الخطا
بودن نعيم بن حماد و مدلس بودن هشيم حكم كرده است.
نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 13