responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح اصول فقه نویسنده : محمدى، على    جلد : 1  صفحه : 266

يك فرد اكتفا مى‌توان كرد.مثل:اكرم رجلا.

ولى اگر جمع دلالت بر استغراق نداشت،حد اقل شامل سه فرد مى‌شود و به كمتر نمى‌شود اكتفا كرد.مثل:اكرم رجالا.اما در ناحيۀ استغراق كه مورد بحث است، فرق ندارند.

چند نكته

1.علماى تفسير هم همين نظريۀ اكثريت را اختيار نموده‌اند.لذا آيۀ وَ اللّٰهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ يا فَإِنَّ اللّٰهَ لاٰ يُحِبُّ الْكٰافِرِينَ را اين‌طور معنا كرده‌اند كه:خدا هر فرد نيكوكارى را دوست مى‌دارد و يا اجرش را ضايع نمى‌كند؛و خدا هر فرد كافرى را دشمن مى‌دارد و عقاب مى‌كند.

2.در اين مقام،چند بحث ديگر هم وجود دارد كه جناب مظفر طرح نكرده:

الف.عموم مفرد اشمل است يا عموم جمع؟كه نوعا گفته‌اند:عموم مفرد اشمل است.مثل:لا رجل فى الدار...

ب.جمع محلى به لام،به معناى عموم افرادى است يا مجموعى؟نوعا افرادى و استغراق را گفته‌اند.

ج.اصل در عموم آيا استغراقى بودن است يا مجموعى بودن؟نوعا استغراق گفته‌اند.

2.مخصص متصل و منفصل

بحث دوم از مباحث عام و خاص،مربوط است به اقسام مخصص.

مقدمتا بايد بدانيم:ما دو دسته قوانين و عمومات و قواعد عامه داريم:

1.عموماتى كه در فن معقول از آنها بحث مى‌شود.مثلا در كلام مى‌گويند:كل ممكن محتاج الى المؤثر.يا در فلسفه مى‌گويند:اجتماع نقيضين محال است.يا در رياضيات مى‌گويند:4-2^2 و...

اين دسته از عمومات آبى از تخصيص هستند.

2.عمومات جعلى و اعتبارى كه عقلا براى ادارۀ زندگى خودشان،اعتبار مى‌كنند به دست نمايندگانشان.و يا شارع مقدس اعتبار مى‌كند براى سعادت بشر.

نام کتاب : شرح اصول فقه نویسنده : محمدى، على    جلد : 1  صفحه : 266
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست