responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 573

پتروشیمی، مجتمع فرهنگی ـ آموزشی


نویسنده (ها) : حسن موسوی زاده

آخرین بروز رسانی : یکشنبه 17 آذر 1398

تاریخچه مقاله

پـتـروشیـمی، مجتمـع فـرهنگـی ـ آمـوزشـی \ mojtamaʾ-e farhangī-āmūzešī-ye petro-šīmī\ ، مجموعه‌ای در منطقۀ 1 شهرداری تهران، واقع در خیابان نیاوران (شهید باهنر)، میدان یاسر، خیابان صادقی قمی، خیابان بوکان، انتهای کوهستان.
زمین ایـن مجتمع بـا زیربنـایی حدود 000‘8 مـ2 در گذشته (حکومت پهلوی) متعلق به یکی از امرای ارتش، به نام تیمسار ایجادی بوده است که نام این منطقه امروزه برگرفته از نام او، ایجادیه خوانده می‌شود. بعدها این زمین در تملک شخصی به نام حمید لاجوردی قرار گرفت تا اینکه در 1374 ش وزارت صنایع و معادن آن را خریداری کرد. این زمین بدون استفاده باقی بود تا آنکه در 1378 ش، شرکت ملی صنایع پتروشیمی که فاقد یک مجتمع تفریحی ـ آموزشی برای استفادۀ کارکنانش بود، آن را از وزارت صنایع و معادن خریداری، و در همین سال ساختمـان مجتمع فـرهنگی ـ آموزشی را در آن احداث کرد که اندکی بعد به بهره‌برداری رسید.
مجتمع فرهنگی ـ آموزشی پتروشیمی ساختمانی در 4 طبقه دارد که شامل اینها ست: آمفی‌تئاتر با گنجایش حدود 300 تن و مجهز به امکانات کامل سمعی و بصری و سامانۀ ترجمۀ هم‌زمان؛ کلاسهای آموزشی مجهز به ویژوالایزر، کامپیوتر، کپی‌برد، ویدئوکنفرانس، خطوط پرسرعت اینترنت و دیگر تجهیزات جدید آموزشی؛ سالن کنفرانس با ظرفیت حدود 40 تن مجهز به همۀ امکانات و تجهیزات آموزشی و امکان ارتباط هم‌زمان با مراکز آموزشی و استـادان خـارج از کشـور (سیستم ویدئو ـ کنفرانس)؛ دو تالار غذاخوری با ظرفیت هرکدام 250 تن و یک تالار غذاخوری روباز با ظرفیت 100 تن با چشم‌انداز کوههای شمال تهران؛ 17 دستگاه سوئیت برای اسکان میهمانان داخلی و خارجی با ظرفیت 37 تن در حد استاندارد هتلهای 4 ستاره؛ مجموعۀ کامل استخر، سونا و جکوزی سرپوشیده و روباز. این مجتمع افزون بر اینها حـدود 000‘2 مـ2 فضای سبـز دارد. مجتمـع فـرهنگی ـ آموزشی پتروشیمی زیر نظر مدیریت، معاونت و همکاری 17 تن پرسنل خدماتی فعالیت می‌کند.
شرکت راهبران پتروشیمی (تأسیس: 1378 ش) که از مجموعۀ شرکتهای وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، با هدف آموزش تخصصی کارکنان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، فعالیت خود را با نگاهی نو به آموزشهای کاربردی مدیریت آغاز کرد؛ ازاین‌رو کلاسهای آموزشی خود را ضمن توافق با مجتمع فرهنگی ـ آموزشی پتروشیمی، در این مجموعه برگزار می‌کند.
مهم‌ترین وظایف مجتمع اینها ست: برگزاری دوره‌های فشردۀ آموزشی کارکنان پتروشیمی در یک حوزۀ تخصصی؛ تشکیل گروه کاری برای تبیین و حل مسائل بنگاه در حوزۀ تخصصی؛ تشکیل گروه مشاوره در شرکت راهبران پتروشیمی براساس تقاضای بنگاه؛ ارائۀ مشاوره به گروه کاری بنگاه در تعریف و حل مسئله؛ و ارائۀ دوره‌های آموزشی پیشرفته. در این کلاسها، تلفیق آموزش و مشاوره برای اثربخشی آموزش و ادامۀ یادگیری در حین کار، در دو مدل کاربردی تلفیق آموزش و مشاوره برای ارتقای شایستگیهای کارکنان، و تلفیق آموزش و مشاوره برای حل مسائل صورت می‌گیرد.
از دیگر فعالیتهای این شرکت می‌توان اشاره کرد به: آموزشهای مدیریتی کاربردی و مؤثر در سطح راهبردی تا عملیاتی؛ برگزاری همایشها در زمینه‌های مختلف برای ارائه و تبادل تجارب سازمانها؛ ارائۀ دوره‌های آموزش الکترونیکی؛ ارائۀ امکانات و فضاها و تجهیزات مدرن آموزشی و خدمات پشتیبانی به سازمانهایی که متقاضی برگزاری دوره و کنفرانس در فضاهای آموزشی مجهز باشند (مرکز ... ، 1، 4-9؛ «نمایش محتوا»، بش‌ ؛ خان‌جمالی).

مآخذ

خان‌جمالی، محمدعلی (معاون مجتمع فرهنگی ـ آموزشی پتروشیمی)، مصاحبه با مؤلف، 16/ 5/ 1389 ش؛ مرکز آموزش مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت راهبران پتروشیمی، تهران، بی‌تا؛ «نمایش محتوا»، شرکت راهبران پتروشیمی (مل‌ )؛ نیز:

Petrorahbaran, www.petrorahbaran.ir/ web/ guest/ 33 (acc. Jul.31, 2010).
حسن موسوی‌زاده

نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 573
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست