responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 438

اسپرونثدا ای دلگادو


نویسنده (ها) :
ادبیات جهان
آخرین بروز رسانی :
سه شنبه 22 بهمن 1398
تاریخچه مقاله

اِسپرونثِدا ای دِلگادو \ esp[e]ronsedā i delgādo\ ، خوسه دِ (1808-1842م/ 1223- 1258ق)، شاعر رمانتیک و انقلابگر اسپانیایی؛ نیز معروف به «لُرد بایرِنِ اسپانیا».
او که جوانی پرشور و ماجراجو بود، در 1826م به‌سبب فعالیتهای انقلابی به زندان افتاد. سپس از اسپانیا گریخت و در خارج از اسپانیا با تِرِسا مانچا (موضوعِ «سرودی برای تِرِسا») رابطه‌ای پرشور برقرار ساخت که زندگی او را تا 10 سال بعد تحت‌تأثیر قرار داد و ترسا الهام‌بخش بسیاری از شعرهایش شد. اسپرونثدا در انقلاب 1830م فرانسه شرکت داشت و پس از آن اجازه یافت به اسپانیا بازگردد. او که پیشتر، چندین بار به‌سبب فعالیتهای انقلابی، در اسپانیا به زندان افتاده بود، باز هم در جنبشهای انقلابی 1835 و 1836م اسپانیا شرکت کرد.
اسپرونثدا داستان تاریخی سانچو سالدانیا (1834م) را در زندانِ باداخُث نوشت. داستان «دانشجوی سالامانکایی» (1839م)، که نقطۀ عطفی در رمانتیسم ایبِریایی است و به نظر منتقدان، از سرآمدان آثار شعری اسپرونثداست، نسخۀ بدل افسانۀ دُن خوان (دُن ژوان) است که اندیشه‌های ضد اجتماعی و ضد مذهبی قهرمان خود را به‌گونه‌ای افراطی نشان می‌دهد. کتاب «شعرها» (1840م) نشانگر تأثیر نیرومند لرد بایرن و سِر والتر اسکات (ه‌ م‌م) بر اوست. شعر ناتمام «جهان شیطانی» (1841م) دربر دارندۀ بازتابهای ایدئولوژیک است و یکی از بهترین سروده‌های او به‌شمار می‌آید.
اسپرونثدا در مقام منشی هیئت‌ دیپلماتیک کشورش در لاهه (1840م) و نمایندۀ مجلس‌اسپانیا از شهر آلمِریا (1842م) خدمت کرد و روزنامه‌ای هم تأسیس نمود. نوشته‌های سیاسی‌ او زیر نفوذ سَن ـ سیمونِ فرانسوی است. اسپرونثدا چند نمایشنامه هم نوشته است.
شعر اسپرونثدا در ستایش آرمانهای شخصی، طغیان و رانده‌شدگان اجتماع است. از دیدگاه او، اینها تجسم آزادی راستین‌اند.

مآخذ

EA, 2006;
EB, 2008;
ME, 2008.

بخش ادبیات جهان

نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 438
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست