responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1286

اسکونه


نویسنده (ها) :
بخش جغرافیا
آخرین بروز رسانی :
شنبه 9 فروردین 1399
تاریخچه مقاله

اِسکونه‌ \ [e]skone\ ، یا اِسکانیا، استان کنونی و نیز ایالتی تاریخی در جنوب سوئد. استان جدید اسکونه در 1997م، از به هم پیوستن استانهای مالموهوس و کریستیانستاد پدید آمد و مرزهای آن منطبق با ایالت تاریخی اسکونه است. این استان در جنوبی‌ترین بخش شبه‌جزیرۀ اسکاندیناوی واقع است و از 3 سو به آب محدود می‌شود: از شرق و جنوب به دریای بالتیک، از غرب به تنگۀ اورِسوند، و از شمال غرب به تنگۀ کاتِگات. اسکونه از شمال با دو استان هالاند و ِاسمولاند، و از شمال‌ ‌شرقی با استان بلِکینگه همسایه است. مرکز اسکونه شهر مالمو است.
از نواحی هموارِ کرانه‌های دریا، که دارای سواحل و تفرجگاههای تابستانی‌اند، به سوی نواحی داخلی اسکونه، دشتهایی قرار دارند که حاصلخیزترین سرزمینهای سوئد به شمار می‌آیند. درختان برگ‌ریز، به‌ویژه راش، در بخش جنوبی این منطقه فراوان‌اند، درحالی‌که درختان سوزنی‌برگ (مخروط‌دار) در بخش شمالی آن یافت می‌شوند. کلیساهای قرون وسطایی و دژها و کاخهای فئودالهای سده‌های 16 و 17م از بناهای شاخص این منطقه به‌شمار می‌روند. دانمارکیها پس از چندین نبرد با سوئدیها، در پی صلح رُسکیله در 1658‌م، اسکونه را به سوئد واگذار کردند.
با اینکه استان اسکونه وسعتی متوسط دارد، به‌عنوان تولید‌کنندۀ اصلی محصولات غذایی در سوئد، دارای اهمیت فراوانی است. گندم، جو، چاودار، جودوسر، سیب‌زمینی و چغندرقند از محصولات کشاورزی عمدۀ این منطقه‌اند. هرچند تولید غلات در اسکونه دارای بیشترین اهمیت است، این استان صنایع توسعه‌یافته‌ای نیز دارد که از آن جمله می‌توان به فراوری مواد غذایی، کشتی‌سازی، فلزکاری و دیگر صنایع تولیدی اشاره کرد. در کنار مالمو، که شهر اصلی اسکونه و سومین شهر بزرگ سوئد است، دیگر شهرهای مهم این استان عبارت‌اند از هِلسینگ‌بورْی، لانسکرونا، کریستیانستاد، و جنوبی‌ترین بندر سوئد، ترِلِبورْی. در شهر لوند در این استان، کلیسای جامعی از سدۀ 12م وجود دارد. اسکونه دارای راههای حمل و نقل مناسب به دیگر نقاط سوئد است و افزون بر آن، از طریق خطوط کشتی‌رانی، با کشورهای دانمارک، آلمان و لهستان نیز ارتباط دارد. فرودگاه بین‌المللی این استان در اِسکوروپ در شرق مالمو واقع شده است.

جمع‌ )برآورد 2005م): ح 000‘161‘1 تن.


مآخذ: CE, 6th edition; EB, 2010; ME, 2008.
بخش جغرافیا

نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1286
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست