responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1202

اسکرنتن


نویسنده (ها) :
بخش جغرافیا
آخرین بروز رسانی :
پنج شنبه 7 فروردین 1399
تاریخچه مقاله

اِسکرَنتِن \ [e]sk[e]rante(o)n\ ، شهر و مرکز شهرستان لَکِوانا در شمال شرقی ایالت پِنسیلوانیا در ایالات متحدۀ آمریکا. این شهر صنعتی در درۀ رود لکوانا و در کنارۀ غربی کوههـای پـوکِنو قـرار دارد. اسکرنتن مرکـز نـاحیـه‌ای شهری ـ صنعتی است کـه شهرهـای کـاربِن‌دیل و ویلکس ـ بَـری را نیـز دربر می‌گیرد.
هنگامی که مهاجران سفیدپوست در نیمۀ سدۀ 18م به این ناحیه آمدند، قوم سرخ‌پوست مِنسی (گروهی از سرخ‌پوستان دِلاوِر) در آنجا زندگی می‌کردند. سفیدپوستان از 1788م در درۀ رود لکوانا، که آن را دیپ هالو (گودال ژرف) می‌نامیدند، اسکان دائم یافتند. در چند سال نخست، با اینکه آسیاب و کارگاههای چوب‌بری و زغال‌سازی در کرانۀ رود ساخته شد، این ناحیه پیشرفت چندانی نکرد. اسکرنتن در آغاز، روستایی بود که نامهای گوناگونی بر آن نهاده شد، تا اینکه در 1851م، به افتخار خانوادۀ اسکرنتن، که شرکت آهن و زغال‌سنگ لکوانا را در 1840م در آنجا بنیاد نهاده بودند، اسکرنتن نام گرفت و در 1866م، به عنوان شهر به رسمیت شناخته شد. با موفقیت یافتن استخراج سنگ آهن و صنعت آهن‌گدازی در این ناحیه، دیگر صنایع آهن و فولاد نیز در آنجا شکوفا شد و موجی از معدن‌کاران مهاجر به آنجا روی آوردند. همسران این معدن‌کاران نیز در ابریشم‌بافی، تولید پوشاک و دیگر صنایع مهارت یافتند.
در 1902م، با انتقال یافتن شرکت آهن و زغال‌سنگ لکوانا به شهر بِفِلو در ایالت نیویورک، ضربۀ سنگینی به اقتصاد اسکرنتن وارد شد؛ اما رشد صنعت زغال‌سنگ، که سبب شد نام «پایتخت آنتراسیت (زغال‌سنگ خشک) جهان» بر این شهر نهاده شود، این ضربه را جبران کرد. در پی از رونق افتادن صنعت زغال‌سنگ اسکرنتن از دهۀ 1950م، این شهر با برنامه‌ای که «طرح اسکرنتن» نامیده شد و شهرتی ملی به دست آورد، به اقتصاد خود تنوع بخشید. در این طرح، کمکهای مردمی و نیز حمایتهای بخش خصوصی و دولت ایالتی سرمایۀ لازم را برای گسترش صنایعی چون پارچه‌بافی و تولید پوشاک، لوازم الکتریکی و الکترونیکی، و محصولات فلزی فراهم آورد. این شهر از مراکز چاپ و نشر نیز به‌شمار می‌آید و به سبب دسترسی به بزرگ‌راه پنسیلوانیا، در ترابری نیز نقش مهمی دارد.
مراکز مهم آموزش عالی در اسکرنتن عبارت‌اند از دانشگاه اسکرنتن (1888م)، دانشگاه مِریوود (1915م)، کالج دوسالۀ لکوانا (1894م) و شاخه‌ای از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا (1921م) که در دِنمور در نزدیکی اسکرنتن قرار دارد. از مهم‌ترین دیدنیهای این شهر پارک بزرگ نِی آوگ است که موزۀ تاریخ طبیعی، علوم و هنرهای اِوِرهارت، باغ‌وحش، باغ گیاه‌شناسی و مجموعه‌ای دیدنی از پرندگان در آن قرار دارد. محوطۀ تاریخیِ ملیِ اِستیم‌تاون (شهر بخار) در مرکز تجاری شهر قرار گرفته، و دارای موزه و نیز نمایشگاهی از لکوموتیوهای بخارِ در حال کار است.
جمع‌ (2006م) شهر: 861‘72 تن؛ (2000م) ناحیۀ آماریِ مادرشهرِ اسکرنتن ــ ویلکس ـ بری ــ هِـیزِلتِن: 776‘624 تن.

مآخذ

EA, 2006;
EB, 2010;
ME, 2009.

بخش جغرافیا

نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1202
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست