نام کتاب : فقه نظام سياسى اسلام نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 78
را حق سركشى
در برابر قدرت آنها نيست و هر چه را كه آنان بخواهند و بپسندند، حق و خير مطلق است
و حق و خير و خوبى و سعادتى فراتر از خواسته و ايده و پندار آنان نيست. اين همان
گفتارى است كه خداى متعال از قول فرعون طغيانگر سبكسر مصر نقل مىكند كه به قوم
خود مىگفت:
ما
أُرِيكُمْ إِلَّا ما أَرى وَ ما أَهْدِيكُمْ إِلَّا سَبِيلَ الرَّشادِ[1].
آنچه
به شما نشان مىدهم همان است كه مىانديشم و شما را جز به راه نيك و درست راهنمايى
نمىكنم.
نظريههاى
سياسى مبتنى بر نفى وجود خداوند حاكمى كه حقانيت و مشروعيت حكومت و امر و نهى،
ذاتى او باشد، همگى در اين نتيجه كه زور، مساوى با حق است يكسانند و تفاوت چندانى
بين آنكه اين زور، در دست يك فرد يا چند فرد قرار گيرد يا با رضايت ديگر افراد
بهدست آمده باشد يا بدون رضايت آنها، وجود ندارد؛ لهذا- همانگونه كه در آينده
توضيح خواهيم داد- سرنوشت رژيمهاى استبدادى الحادى، با رژيمهاى دموكراسى الحادى،
سرنوشت واحدى است و هر دو نوع رژيم و همه رژيمهاى سياسى مبتنى بر جهانبينى سياسى
الحادى به يك نتيجه منتهى مىشود و آن اينكه خواسته فرد يا افراد خاصى از جامعه، بدون
وجود توجيه منطقى و معقول خاصى، بلكه تنها به دليل چنگانداختن به قدرت و زور
بهگونهاى نامحدود، بر خواسته ديگران برترى مىيابد و ملاك خوبى، خير، خوشى و
سعادت جامعه قرار مىگيرد.