نام کتاب : فقه نظام سياسى اسلام نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 378
بگو: «من از
پرستش كسانى كه غير از خدا مىخوانيد، نهى شدهام» بگو: «من از هوا و هوسهاى شما،
پيروى نمىكنم؛ اگر چنين كنم، گمراه شدهام؛ و از هدايتيافتگان نخواهم بود»\* بگو:
«من دليل روشنى از پروردگارم دارم؛ ولى شما آن را تكذيب كردهايد. آنچه شما (از
عذاب الهى) درباره آن شتاب مىكنيد در اختيار من نيست. حكم و فرمان، تنها از آن
خداست! حق را از باطل جدا مىكند؛ و او بهترين جدا كننده (حق از باطل) است».
آيا
ديدى كسى را كه معبود خود را هواى نفس خويش قرار داده و خداوند او را با آگاهى
گمراه ساخته و برگوش و قلبش مهر زده و بر چشمش پردهاى قرار داده است؟! با اين
حال، غير از خدا چه كسى مىتواند او را هدايت كند؟! آيا متذكّر نمىشويد؟!
در
قرآن كريم اطاعت و تبعيت از هواى نفس، عبادت هواى نفس بهشمار آمده و از آن به
«إله خود قراردادن هواى نفس» تعبير شده است.
تعبير
به «إله قراردادن هواى نفس» چنانكه در آيه اخير آمده، به معناى تبعيّت و اطاعت از
هواى نفس است و مؤيد ديگرى است بر آنچه كراراً توضيح داده و مورد تأكيد قرار داديم
كه در قرآن كريم عبادت به معناى اطاعت و تبعيت خاضعانه است و از آنجا كه «إله» به
معناى معبود است، لهذا پيروى از هواى نفس در برابر اطاعت اوامر خدا و رسول، عبادت
و پرستش هواى نفس و إله قلمداد نمودن و به الوهيّتپذيرفتن خواسته و هواى نفس است.