نام کتاب : فقه نظام سياسى اسلام نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 373
ايمان
نياورد از شما كسى تا آنكه من نزد او از پدر و فرزندش و از همه مردم نزد او
محبوبتر باشم.
4.
مقصود از تبعيت رسول خدا (ص) اطاعت از فرمان خدا و رسول است؛ چنانكه در آيه بعد
از آيه (إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ ...)
ميفرمايد:
(قُلْ
أَطِيعُواْ الله وَالرَّسُولَ فإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ الله لا يُحِبُّ
الْكَافِرِينَ).
ضمناً
از مجموع اين آيات استفاده ميشود آنان كه خداوند محبت و مودّتشان را واجب كرده
است، اطاعت آنان واجب است و لازمه وجوب محبت و مودّت آنان، وجوب اطاعت آنان است.
توضيح
اينكه: آيه كريمه (إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ
اللَّهُ) «اگر خدا را دوست داريد از من پيروى كنيد، خدا شما را دوست خواهد
داشت» متضمن دو مقدمه پنهان است:
مقدمه
اول: كل محبّ لمحبوب متبع له. «هر آنكه محبوبى دارد از او تبعيت و پيروى مىكند».
مقدمه
دوم: كل متبّع لله متبع لرسوله. «آنكس كه پيرو خداست پيرو رسول اوست».
نتيجه
اين دو مقدمه مضمره همان است كه در آيه كريمه آمده است كه:
توضيح
قضيه شرطيه (إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي) چنين
است: «إن لم تتبعونى فانكم لا تحبون الله، اگر از من تبعيت نكنيد پس خدا را دوست
نداريد» صدق اين قضيه شرطيه با مدلول مطابقى و مفهومش متوقف بر تلازم بين مقدم و
تالى در جمله (إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي)
است و تلازم بين مقدم و تالى در اين قضيه بر آن دو مقدمه مذكور در
نام کتاب : فقه نظام سياسى اسلام نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 373