نام کتاب : فقه نظام سياسى اسلام نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 356
وتَبِع
الإمَامَ إذَا تَلَاهُ و تَبِعَه: لَحِقَه»[1].
و
مىگويند: تَبِع الإمَامَ آنجا كه در پى او رود، و مىگويند تَبِعَه آنجا كه به او
بپيوندد.
فيروزآبادى
در قاموس ميگويد:
«تَبِعَه-
كَفَرِحَ- تَبَعاً و تباعة مشى خلفه او مرّ به فمضى معه
تبعه
... يعنى پشت سر او راه رفت، يا او را همراهى كرد- تا آنجا كه ميگويد:-
والإتباع
و الاتّباع- كالتَّبَع و التّباع- بالكسر- الولاء»[2].
و
اتّباع ... به معناى ولاء و پيوستن است.
از
مجموع كلمات لغويين و نيز از تتبع موارد استعمال واژه «اتّباع» نكات ذيل استفاده
ميشود:
1.
اتّباع و تبعيّت بهطور مطلق پيروى در رفتار و گفتار است، نهتنها موافقت گفتارى
با شخصى يا گروهى؛ زيرا اتّباع و تبعيّت به معناى پا جاى پاى متبوعگذاشتن و از او
جدا نشدن است.
2.
اتّباع و تبعيّت، پيوستگى پيرو با متبوع خويش را مىرساند. بنابراين، تبعيّت يا
اتّباع به معناى پيروى پيوسته و مداوم است؛ زيرا لازم مفهوم اتّباع بهطور مطلق،
اتصال و دوام پيوستگى پيروى است.