نام کتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 84
شهروندانى
در قلمرو اين مملكت الهى اقامت دارند، به تناسب تعداد افراد و كيفيت و نوع نيازهاى
آنان، پاسخ مناسب و كافى در نظام آفرينش درنظر گرفته شده و در آن نهفته است،
بنابراين هرگونه اختلال پديد آمده در زندگى انسان در نتيجه عدم توازن ميان كمّيت
نيازها يا نوع و كيفيت نيازها با ميزان استعدادها و امكانات موجود در جهان، ناشى
از سوء رفتار انسان و تمرّد بر قوانين و ضوابط شهروندى است، و نه ناشى از اختلال
در نظم حاكم بر جهان و درهم ريختگى، يا عدم تدارك امكانات كافى براى رفع نيازهاى
شهروندان، يا ضعف محاسبه نيازها و امكانات موجود است.
3.
دنيا دريچهاى است به سوى زندگى جاودان اخروى
جهانى
كه براى زندگى جاودانه و هميشگى انسان فراهم شده، اين جهان است، و آدمى مسئوليت
دارد تا در اين جهان خود را براى زندگى جاودانه اصلى آماده كند؛ بنابراين قلمرو
زندگى آدمى به فاصله بين تولّد تا مرگ محدود نمىشود، و زندگى اجتماعى انسان در
زندگى محدودى كه روى اين كره خاكى دارد خلاصه نمىشود. هستى، فراتر از اين جهان
محسوس مادّى است، و انسان و زندگى او فراتر از چارچوب تولد تا مرگ، و زندگى
اجتماعى و بستر فعاليت آدمى فراتر از اين كره خاكى و جهان مادّى محسوس محيط به آن
است.
اين
سه اصل بنيادين جهانبينى عمومى اسلامى، اصول كلى جهانبينى اقتصادى اسلامى را به
شرح زير نتيجه مىدهند:
نام کتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 84