نام کتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 79
بزرگ، شيوه
و سطح توليد و نيز روابط اقتصادى به گونهاى متفاوت با شهرها ى كوچك و نقاط
دورافتاده و پراكنده اين كشورها بوده است؛ در حال حاضر نيز وضعيت به همين منوال
است. سطح روابط اقتصادى و شيوه توليد را در مراكز اصلى كشورهايى نظير: تركيه و
ايران و مصر و پاكستان و هند و چين و روسيه را نمىتوان با سطح روابط و ابزار
توليد شهرهاى كوچك و مناطق دورافتاده اين كشورها مقايسه كرد؛ درحالىكه معمولًا
انديشهها و عقايد مذهبى و اخلاقى و نهادها و ساختارهاى مدنى و اجتماعى در نقاط
مختلف اين كشورها همسان و همانند است. بنابراين خاستگاه انديشهها و عقايد مذهبى و
ارزشهاى اخلاقى را نمىتوان شيوه سطح روابط و ابزار توليد دانست؛ زيرا همانندى و
همسانى نقاط مختلف اين كشورها به رغم تفاوت شيوه و سطح ابزار توليد، با زيربنا
بودن شيوه ابزار توليد به هيچ وجه قابل تبيين و توجيه نيست.
ب-
جهانبينى اقتصادى نظام سرمايهدارى (ليبرال كاپيتاليسم)
جهانبينى
اقتصادى نظام سرمايهدارى همچون جهانبينى اقتصادى نظام سوسياليستى برخاسته از
جهانبينى عمومى مبتنى بر الحاد و اصالت ماده است، اگرچه متفكران و نظريه پردازان
عرصههاى علوم انسانى و اجتماعى غربى همواره از پرداختن به ريشهها و اصول موضوعه
فلسفى كه مبناى آن تفكرات و نظريات اجتماعى را تشكيل مىدهد پرهيز نموده، و با
روشى غير منطقى اصول موضوعه برخاسته از باورهاى فلسفى الحادى و مادّى گرايانه را
به عنوان اصول مسلّم مفروض پنداشته و بر مبناى آنها به تحليل و نظريه پردازى
درباره مسائل اجتماعى و انسانى پرداختهاند، و از پرداختن صريح و روشن به مبانى
الحادى و مادّى گرايانه تفكرات و نظريات اجتماعى خود شانه خالى كردهاند. از اين
روى در حقيقت مجموعه نظريات اجتماعى بلكه عموم نظريات و افكارى كه در عرصه علوم
انسانى غربى مطرح شده از بريدگى و بىپايگى فلسفى و منطقى رنج مىبرند؛
نام کتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 79