responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام نویسنده : اراکی، محسن    جلد : 1  صفحه : 237

لكن بين حيازت و تحجير تفاوتى نيز وجود دارد، تفاوت بين حيازت و تحجير اين است كه «حيازت» نسبت به برخى از ثروت‌هاى طبيعى به عنوان كار اقتصادى مستقل- و نه تنها به عنوان مقدمه يا آغاز كار اقتصادى- شناخته مى‌شود، و در اين صورت آثار مستقيم كار اقتصادى بر آن بار مى‌شود.

بنابراين آثار مترتب بر حيازت همه جا يكسان نيست بلكه به تناسب ثروت طبيعى حيازت شده نقش اقتصادى حيازت نيز متفاوت خواهد شد.

تحجير اگرچه با حيازت اين تفاوت را دارد، كه تحجير همواره مقدمه كار اقتصادى محسوب مى‌شود و به طور مستقل به عنوان كار اقتصادى مستقل به شمار نمى‌آيد تا آثار كار اقتصادى بر آن بار شود، لكن تحجير به عنوان مقدمه كار اقتصادى- كه منشأ حق اولويت است- نيز در ثروت‌هاى طبيعى متفاوت، ماهيتى يكسان ندارد، و به تناسب نوع ثروت طبيعى متفاوت است.

با توجه به اين مقدمه، تبيين فقه حيازت و تحجير و آثار اقتصادى مترتب بر آنها را، در چهار بخش پى مى‌گيريم:

مطلب اوّل: تعريف حيازت؛

مطلب دوّم: تعريف تحجير؛

مطلب سوّم: تفاوت حيازت با تحجير و تعيين ملاك‌هاى صدق حيازت و تحجير به تناسب ثروت‌هاى طبيعى گوناگون؛

مطلب چهارم: تعيين آثار اقتصادى هر يك از حيازت و تحجير.

مطلب اوّل: تعريف حيازت‌

حيازت در لغت چنين تعريف شده است:

نام کتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام نویسنده : اراکی، محسن    جلد : 1  صفحه : 237
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست