نام کتاب : فقه نظام اقتصادى اسلام نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 164
است و
چنانچه بدون جلب نظر صاحبخانه كشت و زرع كرده است بايد بهاى كرايه خانه را بدهد و
كشت و زرع خود را مىتواند بركند و بردارد به هرجا خواست ببرد.
سند
روايت صحيح است، و دلالت روايت بر مدعاى مورد بحث از اين جهت است كه در روايت
نتيجه كار مستأجر باغ، متعلق به مستأجر- كه كار از آن اوست- دانسته شده نه صاحب
زمين، خواه كشت و كارى كه مستأجر روى زمين كرده با اجازه صاحب زمين باشد خواه بدون
اجازه او.
از
امام صادق (ع) پرسيدم: شخصى به زمين ديگرى رفته و زمين او را بدون اذن او كشت
كرده، هنگامى كه كشت او رسيده و ثمرداده، صاحب زمين آمده و مىگويد بدون اذن من
كشت كردى پس كشت تو از آنِ من است و هزينه آن را بر عهده مىگيرم. آيا حق چنين
كارى دارد؟ امام فرمود: كشت و زرعى كه انجام گرفته است از آنِ زارع است و صاحب
زمين كرايه زمين خود را مالك است.
سند
روايت ضعيف است؛ زيرا دليلى بروثاقت محمد بن عبدالله بن هلال، و عقبة بن خالد وجود
ندارد، لكن قرائن مؤيد، موجب اطمينان به صحت صدور روايتاند. و همان