نام کتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 53
كه مرا از
بهرهمندترين آنان از خويشتنت و از برترين آنان در نزديكى به تو و از برخوردار
ترينشان از مهر و محبتت و از بهرهورترينشان از معرفتت قرار دهى؛ زيرا همتم به سوى
تو و بريده از غير توست و رغبتم در جهت توست و تويى- نه جز تو- مراد من و براى
توست- نه جز تو- بىقرارى و شب بيدارى من و لقاى تو آرامش دل من و وصل تو آرزوى
جان من و شور و شوق من به سوى توست و سوز و گداز من در عشق توست و بىقراريم در
هواى توست و مقصودم در رضاى توست و نياز من ديدن توست و همنشينى تو. مطلوب من و
نزديكى تو آرزوى من است.
از
اين بخش از دعا مطالب زير به دست مىآيد:
الف)
مقصود عارف، وصل به ذات حق و به دست آوردن رضاى اوست؛
ب)
معرفت به ذات حق، راه دستيابى به مقصود عارف است؛
پ)
عشق حق و سلوك عاشقانه به سوى او، راه رسيدن به مقصود عارف؛ يعنى ذات حق تعالى
است.
مبحث
دوم: تاريخچه پيدايش عرفان اسلامى
عرفان
اسلامى در اصل، جريانى اصالتگراست كه در برابر جريان بدعتگرا و تحريفگر دستگاه
خلفا پديد آمد و هدفش صيانت و پاسدارى از تعاليم قرآن و سنّت رسول خدا
صَلَّىاللَّهُ عَلَيهوَآلِه بود. بنابراين، ريشه اصلى عرفان اسلامى را بايد در
تعاليم قرآن و رسول خدا صَلَّىاللَّهُ عَلَيهوَآلِه جستوجو كرد.
بررسى
متون اصلى اسلام و تعاليم قرآن و بيانات رسول خدا و ائمه هدى عَلَيهِمُالسَّلَام،
مشخص مىسازد كه تعاليم و دستورهايى كه به وسيله رسول خدا
نام کتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 53