responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى نویسنده : اراکی، محسن    جلد : 1  صفحه : 24

شناخته و به آنها تصديق يقينى پيدا كرده باشد و كليد سعادت ابدى انسان نيز همين تصديق يقينى به اصول دين است. عارف مى‌گويد: «انسان كامل كسى است كه به خدا پيوسته و در او فانى شده و جز او را نبيند و نخواهد».

حافظ در اين زمينه مى‌گويد:

گر نثار قدم يار گرامى نكنم‌

گوهر جان به چه كار دگرم باز آيد

كوس نو دولتى از بام سعادت بزنم‌

گر ببينم كه مه نو سفرم باز آيد[1]

مولوى نيز در اين باره چنين مى‌سرايد:

چيست تعظيم خدا؟ افراشتن‌

خويشتن را خوار و خاكى داشتن‌

چيست توحيد خدا؟ آموختن‌

خويشتن را پيش واحد سوختن‌

گر همى خواهى كه بفروزى چو روز

هستىِ هم چون شب خود را بسوز!

هستى‌ات در هست آن هستى نواز

هم چو مس در كيميا اندر، گداز[2]

بخش 2: وجوه اشتراك و اختلاف عرفان عملى با فقه و اخلاق اسلامى‌

بنابر آنچه كه قيصرى در مقدمه خود بر شرح تائيه ابن فارض مى‌گويد، عرفان عملى عبارت است از:

معرفة طريق السلوك والمجاهدة؛ لتخليص النفس عن مضايق القيود الجزئيّة، واتصالها إلى مبدئها، واتّصافها بنعت الإطلاق والكلّيّة[3].


[1] . حافظ.

[2] . مثنوى، دفتر اول، 3008- 3001.

[3] . يثربى، يحيى، مقدمه قيصرى بر شرح تائيه ابن فارض: 232.

نام کتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى نویسنده : اراکی، محسن    جلد : 1  صفحه : 24
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست