نام کتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 23
اما غايت و
غرض عارف، وصول به ذات اقدس حقتعالى و فناى در اوست. جهان عينىاى كه فيلسوف براى
تحصيل صورت علمى آن مىكوشد، در نظر عارف چيزى جز جلوه ذات حقتعالى نيست و به
همين جهت، دستيابى به آن از طريق تحصيل صورت علمى، ناشدنى است.
هر
سه علم غايت و غرض مشترك در فلسفه الهى؛ كلام و عرفان، دستيابى به سعادت ابدى و
به تعبير ديگر كمال انسانى يا مرتبه انسان كامل است. تفاوتى كه بين اين سه رشته
وجود دارد، تصوير و تعريفى است كه هر كدام، از انسان كاملكه مرتبه سعادت ابدى
است- ارائه مىدهند.
فيلسوف
مىگويد: «انسان كامل كسى است كه درونش صورت كامل و جامعى از جهان برون باشد و
البته راز سعادت ابدى انسان در همين است» متكلم مىگويد: «انسان كامل كسى است كه
اصول معارف دينى را كاملا