responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى نویسنده : اراکی، محسن    جلد : 1  صفحه : 23

اما غايت و غرض عارف، وصول به ذات اقدس حق‌تعالى و فناى در اوست. جهان عينى‌اى كه فيلسوف براى تحصيل صورت علمى آن مى‌كوشد، در نظر عارف چيزى جز جلوه ذات حق‌تعالى نيست و به همين جهت، دست‌يابى به آن از طريق تحصيل صورت علمى، ناشدنى است.

عنقا شكار كس نشود دام باز چين‌

كآنجا هميشه باد به دست است دام را[1]

از ديدگاه عارف، تنها راه دست‌يابى به ذات حق، فناى در رضاى اوست كه فقط با نيروى عشق و ابزار سلوك، دست يافتنى است، چنانكه حافظ مى‌گويد:

گر نور عشق حق به دل و جانت اوفتد

باشد كز آفتاب فلك خوب‌تر شوى‌

يك دم غريق بحر خدا شو گمان مبر

كز آب هفت بحر به يك موى تر شوى‌

از پاى تا سرت همه نور خدا شود

در راه ذوالجلال، چو بى پا و سر شوى‌[2]

هر سه علم غايت و غرض مشترك در فلسفه الهى؛ كلام و عرفان، دست‌يابى به سعادت ابدى و به تعبير ديگر كمال انسانى يا مرتبه انسان كامل است. تفاوتى كه بين اين سه رشته وجود دارد، تصوير و تعريفى است كه هر كدام، از انسان كامل‌كه مرتبه سعادت ابدى است- ارائه مى‌دهند.

فيلسوف مى‌گويد: «انسان كامل كسى است كه درونش صورت كامل و جامعى از جهان برون باشد و البته راز سعادت ابدى انسان در همين است» متكلم مى‌گويد: «انسان كامل كسى است كه اصول معارف دينى را كاملا


[1] . حافظ.

[2] . حافظ.

نام کتاب : درآمدى بر عرفان اسلامى نویسنده : اراکی، محسن    جلد : 1  صفحه : 23
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست