نام کتاب : اصول فقه نوين نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 487
مطلب دوم:
مبحث اطلاق بدلى و شمولى:
اطلاق
بر دو گونه است:
1)
اطلاق بدلى؛
2)
اطلاق شمولى.
مقصود
از «اطلاق بدلى»: «فراگيرى و سرايت حكم است به
افراد موضوع يا متعلّق به نحو على البدل»، يا به تعبيرى: سرايت به نحو «عطف به
او»، يعنى: «هَذا الفَرد، أو: ذَاكَ، أو: ذَاكَ ...»؛ نظير: «أكْرِمْ عَالمِاً» كه
بدين معنا است كه: «أكْرِمْ هَذا العَالمَ، أو: ذَاكَ العَالمَ، أو: الثالثَ، أو:
الرابع، وهكذا ...».
و
مقصود از «اطلاق شمولى»: «فراگيرى و سرايت حكم است به
افراد موضوع يا متعلّق به نحو شمول و استيعاب»؛ نظير: «أكْرِمْ العُلماءَ» كه
بهمعناى «أكْرِمْ كُلَّ عَالمٍ» است، يا به تعبيرى: شمول به نحو «عطف به واو»،
يعنى: «أكْرِمْ هَذا العَالمَ، وَذاك، وَذاك ..» تا آخر.
در
اينجا اشكالى وجود دارد كه بايد در جستجوى حلّ آن بود، و آن اشكال اين است كه با
آنكه مقدّمات حكمت در كليه موارد اطلاق، يكى است، علّت
چيست كه نتيجه آنها در برخى موارد نظير: «أكْرِمْ عَالماً» اطلاق بدلى است، و در
برخى موارد نظير: «أكْرِم العَالمَ» اطلاق شمولى است؟!
اين
اشكال- بالاخصّ- در موارد متعلّق امر و نهى مطرح مىشود؛ زيرا با آنكه مقدّمات
حكمت در متعلّقات اوامر، عين مقدّمات حكمت در متعلّقات نواهىاند؛ لكن، نتيجه
اطلاق در متعلّقات اوامر؛ نظير «صلِّ»، اطلاق بدلى است و در متعلّقات نواهى؛ نظير:
«لا تَغْصِبْ»، اطلاق شمولى است. سؤالى كه اينجا مطرح است اين است كه: علّت اين
تفاوت در نتيجه اطلاق بين متعلّقات اوامر و متعلّقات نواهى چيست؟
در
حلّ اين اشكال نظرياتى چند وجود دارد:
نام کتاب : اصول فقه نوين نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 487