نام کتاب : اصول فقه نوين نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 329
قواعد عامّه دلالت لفظى استعمالى
مقصود
از «قواعد عامه دلالت لفظى استعمالى» آن دسته از قواعد دلالت لفظى است كه به لفظ
خاصى وابسته نيست و نتيجه استعمال و مربوط به آن است، و از صرف وضع براى معنا نشأت
نگرفته است.
قواعد
دلالت استعمالى برگرفته از دو منبع اصلى است:
1)
عقل؛
2)
عرف.
1.
عقل
مقصود
از «عقل» در اينجا «عقل عملى» است كه حكم به حسن و قبح مىكند؛ زيرا دلالتهاى
عقلى مبتنى بر عقل نظرى از مقوله دلالتهاى وضعى لفظى خارجاند و از دلالتهاى
معنا بر معنايند- كه خارج از بحث ماست- و مقصود از «دلالت استعمالى ناشى از عقل»
دلالتى است كه به سبب استعمال، در لفظ به وجود مىآيد؛ لكن منشأ آن، عقل است.
يعنى: به سبب حكم عقل است كه استعمال لفظ منشأ چنين دلالتى مىشود.
از
اينجا روشن مىشود كه اين نوع دلالت از جمله دلالتهاى لفظى است نه از دلالتهاى
عقلى[1]. در مبحث
«دلالت عقلى» در باره دلالتهايى بحث مىشود كه پس از كمال دلالت لفظ بر معناى خود
و بر اساس تلازمى كه بين معناى لفظ و معناى ديگر وجود دارد شكل مىگيرند، و در
حقيقت، دلالت مرحله دوم يا دلالت ثانوى هستند، در حالى كه آنچه در اينجا مورد بحث
[1] . كه در آينده در فصل ويژه« دليل عقل» و« قواعد
دلالت عقلى» درباره آن، بحث خواهيم نمود.
نام کتاب : اصول فقه نوين نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 329