نام کتاب : اصول فقه نوين نویسنده : اراکی، محسن جلد : 1 صفحه : 139
تفاوتى كه
در وضع بين اين دو علامت، وجود دارد اين است كه: علامتِ دالّ بر مسافت، در جهان
خارج در محلّ معين گذاشته شده و اين گذاشتن يا وضع، در خارج و عين است؛ در حالى كه
وضع لفظ بر معنا در ذهن است و لذا وضع در اينجا حقيقى نيست، اعتبارى است. پس وضع
لفظ بر معنا، اعتبار ذهنى گذاشتنِ لفظ است بر معنا، جهت دلالت بر آن.
اشكال
اوّل: اينكه وضع- به تفسيرى كه در اين نظريه بيان شده است- معناى دقيق و
پيچيدهاى است كه در فهم بسيارى از مردم نمىگنجد تا چه رسد اطفال و قاصرين! در
حالى كه عمل وضع لفظ براى معنا، آنچنان ساده و بسيط است كه اطفال و قاصرين نيز آن
را مىفهمند و آن را انجام مىدهند.
اشكال
دوم: چنانچه وضع لفظ بر معنا از قبيل وضع علامات بود؛ بايد در اينجا-
همچون علامات- سه ركن وجود داشته باشد:
1)
موضوع كه خود علامت است؛
2)
موضوع عليه كه در علامت توقّف ممنوع يا مسافت، زمين است؛