نموده، عالم مذكور هم گفته است
كه نبايد روزه بگيرى و اين خانم روزهايش را خورده و بعد از اتمام حمل روزهاى خود
را قضا نموده است، ولى كفاره و چيزى ديگرى پرداخت نكرده است. اكنون مسئلهاى كه
اينجا مطرح شده، اين است كه پزشك معالج مسلمان نبوده و اين خانم به آن عالم نگفته
است كه پزشك معالج كافر بوده، آيا اين مسئله موجب كفاره مىشود؟
(بسمه
تعالى): در صورتى كه از روزه گرفتن مىترسيده و احتمال ضرر مىداده، هرچند اين
احتمال به جهت گفتهى پزشك غير مسلمان بوده، كفاره بر او لازم نمىباشد، والله
العالم.
مبحث
دوم: كسانى كه افطار بر آنها جايز است
سؤال
(117) بنابر معروف پيرزن و پير مرد مريض بايد فديه را بعد از رسيدن ماه رمضان جديد
بدهند، ولى هر چند به رسالهى عمليهى و كتابهاى فقهى ديگر مراجعه كرديم، اثرى از
اين مسئله نديديم، آيا آنچه كه معروف شده، صحيح مىباشد و در صورتى كه شخصى، فديه
بر او واجب شده، بميرد و مردن او قبل از ماه رمضان جديد باشد. بايد فديه را از مال
او خارج نمود يا خير؟
خوئى
(قدس سرّه): بر پيرزن و پيرمرد لازم نيست كه تا رمضان جديد صبر نمايد، ولى مريض
بايد صبر نمايد و اين تفصيل به جهت دليل