2- غسل مستحبى
كه بعد از انجام دادن كار صورت مىگيرد، مانند غسل براى مس ميتى كه غسل داده شده
باشد.
(مسأله
334) در صورتى كه غسل براى انجام دادن كارى باشد مانند نوع اوّل از
غسلهاى فعلى، اگر در اول روز يا اول شب غسل كند براى تمام آن روز يا آن شب كافى
است، مثلًا اگر در آن روز چند بار بخواهداستخاره بگيرد همين يك غسل كفايت مىكند،
بلكه غسل شب براى روز وبالعكس بنابر اقوى كفايت مىكند. ظاهراً اين غسل با حدث
باطل مىشود.
(مسأله
335) تمام غسلهاى مذكور ظاهراً از وضو كفايت مىكنند اما علما غسلهاى
ديگرى را نيز ذكرنموده اند كه مىتوان آنها را رجاءاً انجام داد ولى از وضو كفايت
نمىكنند مثل:
1-
غسل تمام شبهاى فرد ماه رمضان وغسل تمام دهه آخر ماه رمضان وشب اول آن.
2-
غسل دومى كه در آخر شب بيست وسوم ماه رمضان است.
3-
غسل روز عيد غدير وروز بيست وچهارم ذى حجه.
4-
غسل روز نوروز وغسل اول ونيمه وآخر ماه رجب وروز عيد مبعث.
5-
غسل روز نيمه شعبان.
6-
غسل روز نهم وهفدهم ربيع الاول.
7-
غسل روز بيست وپنجم ذى قعده.
8-
غسل زيارت معصومين (عليهم السلام) چه از نزديك وچه از دور.
9-
غسل براى كشتن مارمولك.
تيمم
در
دو مورد تيم لازم است:
اول: آب
نباشد.
دوم: آب
باشد امّا به خاطر عذر شرعى يا عقلى نتواند آن را براى وضو يا غسل استفاده نمايد.
مورد
اول: سه صورت دارد:
1-
اگر مكلف در منزل يا جايى كه مىتواند به آنجا برسد آب پيدا نكند يا در سفر تا
زمانى كه وقت براى نماز باقى است در اطراف خود آب نيابد. چه اصلًا آب يافت نشود و
چه به مقدار وضو