responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 85

بى احترامى به ميت اوّل نشود، حتى اگر بدن او نمايان هم بشود، دفن ميت ديگرى در آن سرداب مانعى ندارد.

(مسأله 321) اگر بچه در رحم مادر مسلمان بميرد وماندنش براى مادر خطر داشته باشد، بايد به آسانترين راه توسط پزشك زن او را بيرون آورند و چنان‌چه ناچار شوند براى سلامتى مادر او راقطعه قطعه كنند اشكال ندارد و اگر پزشك زن نبود، پزشك مرد نيز مى‌تواند به مقدارى كه ضرورت اقتضا كند اقدام نمايد.

اگر مادر بميرد و بچه در شكمش زنده باشد، بايد بوسيله پزشك زن و در صورت ضرورت پزشك مرد شكم او را پاره كنند وبچه را بيرون آورند.

(مسأله 322) اگر جامعه اسلامى به پزشك نياز داشته باشد وآموزش پزشكى متوقف بر كالبد شكافى بدن مسلمان باشد، در اين صورت بعيد نيست كه جايز باشد.

(مسأله 323) اگر قسمتى از جنازه ميت كه قفسه سينه در آن است پيدا شود، چنان‌چه عرفاً بر آن ميت صدق كند، واجب است جميع احكام ميت مانند غسل، كفن و دفن و ... بر او جارى گردد و اگرعرفاً ميت بر او صدق نكند جارى شدن احكام ميت بر آن بنابر احتياط خواهد بود، پس اگر سينه يا قسمتى از آن حتى اگر قلب در آن باشد پيدا شود چون عنوان ميت بر آن صدق نمى‌كند نمازخواندن بر آن از باب احتياط است. چنان‌چه غير از استخوان سينه، اعضاء ديگر آن پيدا شوند با گوشت باشند يا بدون آن، بنابراحتياط بايد غسل وحنوط نموده و در پارچه‌اى پيچيده وبدون نماز دفن كند و اگر عضوى بدون استخوان يافت شود، بنابراحتياط در پارچه‌اى پيچانده دفن كنند.

(مسأله 324) بچه سقط شده كامل را بايد غسل، حنوط وكفن نمود ولى بر او نماز نمى‌خوانند و چنان‌چه بچه سقط شده چهار ماهه باشد وروح به او دميده باشد، بايد او را تجهيز وبدون نماز دفن نمود واما اگر كمتر از آن باشد، بايد بنابراحتياط واجب در پارچه‌اى پيچانده ودفن كند.

غسل مس ميت‌

اگر كسى بدن انسان مرده‌اى را كه سرد شده وغسلش پايان نيافته چه آن مرده مسلمان باشد چه كافر- حتّى بچه سقط شده كامل كه روح در آن دميده شده- مس نمايد غسل بر او واجب مى‌شود. نيز فردى كه ميت را تيمم داده است ظاهراً غسل مس ميت بر او واجب مى‌شود ولى اگر

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 85
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست