responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 720

(مسأله 3141) چنان‌چه مساحقه كننده قبل از قيام بيّنه توبه كند، نظر مشهور اين است كه حدّ از اوساقط است، البته بعيد نيست كه نظر مشهور صحيح باشد ولى توبه او بعد از قيام بيّنه اثرى ندارد.

(مسأله 3142) هرگاه مرد با زنش نزديكى كند، بعد زن با دختر باكره‌اى مساحقه نمايد، چنان‌چه دختراز اين رهگذر حامله گردد، زن موظف است مهريه دختر باكره را داده سپس سنگسار گردد، ولى به دختر تا ولادت بچه‌اش مهلت بدهند و بعد از تولد، بچه را به پدرش كه صاحب نطفه است برگردانند، سپس دختر را تازيانه زنند. به بعضى از متأخران نسبت داده شده كه ثبوت مهريه دختر به گردن زن را انكار نموده اند به اين ادّعا كه زن مساحقه كننده در سقوط ديه بكارت، مانند زن زناكار است (يعنى به عهده كسى نيست) امّا اين مطلب دليل ندارد، بلكه اجتهادى در مقابل نص است.

7- قيادت‌

قيادت، عبارت است از اين‌كه مردان را با زنان براى زنا، ومردان را با مردان براى لواط، وزنان را بازنان براى مساحقه بهم برساند.

(مسأله 3143) قيادت با شهادت دو مرد عادل، ثابت مى‌گردد، ولى با شهادت يك مرد ودو زن وباشهادت زن‌ها بطور جداگانه ثابت نمى‌شود. نظر مشهور اين است كه قيادت به يك مرتبه اقرار ثابت نمى‌شود، بلكه بايد دوبار اقرار كند امّا اظهر اين است كه قيادت به يك مرتبه اقرار ثابت مى‌شود.

(مسأله 3144) اگر قوّاد مرد باشد، نظر مشهور اين است كه‌

...

حدّ زنا- يعنى هفتاد و پنج تازيانه- به او زده شده از شهر تبعيد مى‌گردد، امّا اين نظر از اشكال خالى نبوده بلكه ممنوع است مطلبى نيز كه به مشهور نسبت داده شده است كه سر شخص قوّاد را مى‌تراشند و او را در معرض ديد مردم قرار مى‌دهند اصلًا دليلى ندارد.

امّا اگر قوّاد زن باشد، نظر مشهور اين است كه به او تازيانه بزنند، بلكه در اين مورد ادّعاى عدم اختلاف [علماء] شده است. ولى اين حكم از اشكال خالى نيست بلكه ممنوع است. البته تبعيد، درمعرض ديد مردم قراردادن وتراشيدن سر در مورد زن جارى نيست.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 720
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست