responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 712

نيست.

(مسأله 3095) هرگاه كسى كه بر ضرر او شهادت داده شده، قبل از قيام بيّنه توبه نمايد، بعيد نيست كه حدّ از او ساقط باشد. البته توبه بعد از قيام بيّنه در نزد حاكم شرع، اثر ندارد و موجب سقوط حدّ هم نمى‌شود.

(مسأله 3096) هرگاه سه مرد يا كمتر به زنا شهادت دهند، حاكم شرع به جهت كامل شدن (شهادت چهار نفر) تا آمدن شاهد چهارم كه بنا بوده با بقيّه يكجا شهادت بدهد، امّا به خاطر عذرى تأخيرنموده، منتظر مى‌ماند، امّا اگر شاهد چهارم موجود نباشد يا موجود باشد ولى از دادن شهادت خوددارى نمايد در اين صورت حدّ قذف در مورد آن سه شاهد جارى مى‌شود.

(مسأله 3097) در احكامى كه قبلًا بيان شد بين اين‌كه مرد و زن زناكار مسلمان باشد يا كافر فرقى نيست. امّا اگر مرد كافر با زن كافر زنا كند يا مرد كافر با مرد كافر لواط نمايد، در اين صورت امام عليه السلام مخيّر است بين اين‌كه حدّ را بر آنان جارى كند و بين اين‌كه آنان را به اهل مذهب شان تحويل دهد تا آنهابر طبق شريعت خودشان درباره آنان حكم نمايند.

حدّ زناكار

(مسأله 3098) اگر كسى با يكى از زنهايى كه محرم (نسبى) او هستند- مانند مادر، دختر، خواهر، و امثال آنها- زنا كند با شمشيرى كه به گردن او مى‌زنند كشته مى‌شود، ولى قبل از كشتن، زدن تازيانه بر او واجب نيست. در اين حكم بين محصن‌[1] و غير او، بين آزاد و بنده، مسلمان و كافر و پير و جوان فرقى نيست، همان طورى كه در اين حكم بين مرد و زن، چنان‌چه زن با مرد موافقت داشته باشد فرقى نيست و اظهر آن است كه اين حكم شامل زنى نيز كه به وسيله رضاع يا به خويشاوندى بر انسان حرام است مى‌شود. البته از زنهايى كه به واسطه خويشاوندى بر انسان حرام است زن پدر استثنا مى‌شود، زيرا كسى كه با زن پدرش زنا كند سنگسار مى‌شود اگرچه محصن هم نباشد.

(مسأله 3099) هرگاه كافر ذمّى با زن مسلمان زنا كند كشته مى‌شود.


[1] - محصن: مرد بالغ و عاقل وآزاد كه زن دائمى دارد و با او نزديكى كرده و هر وقت هم بخواهد مييتواند با او نزديكى كند.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 712
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست