نمايد ونماز را به تأخير اندازد، بايد طهارت را
اعاده ومبادرت به نماز نمايد.
(مسأله
250) اگر مستحاضه كثيره غسلهاى صبح وظهر وعصر بلكه غسل شب گذشته را-
بنابراحتياط- انجام ندهد، روزه آن روز باطل است، ولى در متوسطه وقليله چنانچه به
وظيفه خودعمل نكند اشكالى ندارد. اگر مستحاضه كثيره يا متوسطه غسل نمود، شوهر
مىتواند با او نزديكى كندو بدون غسل نمىتواند نزديكى كند، زن مستحاضه مىتواند
فقط در هنگام نماز قرآن را مس نمايد، وظاهراً بدون غسل و وضو، مطلقاً مىتواند
وارد مساجد شود وآيات سجده واجبه رابخواند.
(مسأله
251) اگر خون استحاضه زن جريان داشته باشد، بعد از غسل بايد از بيرون
آمدن آن با پنبه وپارچه جلوگيرى كند و چنانچه كوتاهى كند وبدن نجس شود نمازش باطل
است، ولى اعاده غسل لازم نيست مگر آن كه نماز را تأخير انداخته باشد.
نفاس
(مسأله
252) نفاس خونى است كه مادر، به سبب ولادت در هنگام زايمان مىبيند.
بنابراحتياط واجب اگر كمتر از سه روز باشد، بايد بين احكام نفاس واستحاضه جمع كند
و اگر ده روز از ولادت بگذرد وخون نبيند، آن زن نفاس ندارد حتى اگر پس از ده روز
خون بسيارى ببيند وبيشترين مدت نفاس ده روز از زمان ديدن خون است، بنابراين اگر
زنى روز ششم ولادت خون ببيند روز اول او به حساب مىآيد و چنانچه تا ده روز ديگر
خون ادامه داشته باشد نفاس است.
لازم
نيست بين دو نفاس در صورتى كه دوقلو باشند ده روز پاك بشود و اگر يك لحظه پاك
شودطهر به حساب مىآيد، بلكه همين مقدار هم معتبر نيست، مثل اين كه با تولد اولى
ده روز خون ببيندوسر ده روز، دومى متولد شود ويكبار ديگر ده روز خون ببيند، آن دو
خون دو نفاس متوالى مىباشد و اگر هنگام ولادت خون نبيند وقبل از ده روز خون ببيند
سپس سر ده روز قطع شود، آن خون نفاس است. ولى چنانچه هنگام ولادت خون ببيند وقطع
شود وقبل از پايان ده روز دوباره خون ببيند وقطع شود، هر دو خون نفاس است وپاكى
وسط آن بعيد نيست كه طهر باشد، اگرچه بهتر است احتياط كندو بين تروك نفسا واعمال
طاهره جمع نمايد.
(مسأله
253) اگر زن حاملهاى بداند خونى كه قبل از تولد بچه ديده است حيض است
چه