نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 639
احكام ظهار
ظهار و شرايط آن
اوّل:
حضور دو شاهد عادل كه قول ظهار كننده را بشنوند.
دّوم:
غرض مظاهر منع وبازداشتن زن از كارى نباشد، مثلًا بگويد: «ان كلمّتك فأنتِ علىّ
كظهر أمّى» يا غرضش تحريك زن بر كارى نباشد، مثل اينكه بگويد: «ان تركت الصلوة
فأنتِ علىّ كظهر أمّى».
سوّم:
غرض، ضرر رساندن به زن نباشد. اگر اين شرايط جمع شود ظهار صحيح است.
صيغه
ظهار اين است كه مرد به زنش بگويد: «أنتِ علىّ كظهر أمّي»، يا «زوجتي فلانة عليّ
كظهر أمّي».
(مسأله
2787) اگر به غير ظهر (پشت)- از قبيل دست وپا ومانند آن- تشبيه كند، در
ثبوت ظهار اشكال است و اقرب عدم ثبوت است.
و
در ظهار همه محارم نسبى مانند عمه، خاله و غير آن دو به مادر ملحق مىشوند، امّا
محارم رضاعى و سببى حكم محارم نسبى را ندارند.
مُظاهر و شرايط آن
اول:
بلوغ، پس ظهار از كودك صحيح نيست.
دوّم:
عقل، پس ظهار از مجنون صحيح نيست.
سوّم:
اختيار و قصد، بنابراين ظهار از مكره و كسى كه قصد ندارد، مانند مست، بى هوش،
خشمگين، غافل و غيره صحيح نيست.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 639