responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 622

عده يا در اثناءآن، شيعه شود، رجوع به آن زن بدون عقد جايز نيست. پس در اين مسأله با ساير شيعيان فرق مى‌كند، زيرا براى شيعيان ديگر جايز نيست كه در اثناى عده همسر مطلقه خود را عقد كنند.

(مسأله 2727) اگر مخالف، زنش را در طهر مواقعه يا در حال حيض يا بدون حضور دو شاهد عادل طلاق دهد وبعد شيعه شود، چنان‌چه در اثناى عده باشد، جايز است كه بدون عقد به او رجوع كند و اگر بعد از تمام شدن عده باشد، مى‌تواند با او دوباره ازدواج كند.

(مسأله 2728) طلاق سنت بر دو قسم است: باين ورجعى.

1- طلاق باين، عبارت است از طلاق يائسه وصغيره‌اى كه نُه ساله نشده و زن غير مدخول بها- اگرچه از دبُر- و طلاق خلع ومبارات با استمرار بذل از همسر و طلاق زنى كه سه بار طلاق داده شده كه بين آنها دو رجوع واقع شده، اگرچه رجوع‌ها با عقد جديد صورت گرفته باشد.

2- طلاق رجعى، به غير موارد مذكور، طلاق رجعى گفته مى‌شود، مانند طلاق زنى كه به او دخول شده كه زوج مى‌تواند در اثناى عده رجوع كند.

(مسأله 2729) طلاق عدّى آن است كه مرد زوجه‌اش را با تمام شرايط، طلاق دهد و قبل از خروج از عده رجوع و با او نزديكى كند و در طهرى ديگر او را طلاق دهد، سپس رجوع نمايد و با او نزديكى كند و در طهرى ديگر او را طلاق دهد كه در اين صورت زن بر مرد حرام مى‌شود، مگر اين‌كه با مرد ديگرى [محلّل‌] بعد از عده طلاق سوم ازدواج كند و اگر شوهر دوّم از او جدا شود، شوهر اوّل مى‌تواند بعد از تمام شدن عده با او ازدواج نمايد و چنان‌چه به روش گذشته سه بار او را طلاق دهد، باز بر او حرام مى‌شود، مگر اين‌كه دفعه دوم با مرد ديگرى ازدواج كند و اگر طلاق با اين روش بار ديگر تكرار شود، در طلاق نهم حرام ابدى مى‌شود. بنابر مشهور در غير طلاق عدى اگرچه عدد طلاق‌ها از نُه تا بيشترشود حرام ابدى نمى‌شود، امّا بين طلاق عدى و غير عدى فرقى وجود ندارد.

(مسأله 2730) زن در طلاق سوّم حرام مى‌شود، مگر اين‌كه با مرد ديگرى ازدواج كند وفرقى بين طلاق رجعى و باين نيست، هم چنان كه در باين هم فرق نمى‌كند كه به زن دخول شده باشد يا نه.

(مسأله 2731) حرمت زن مطلقه درطلاق سوم، مشروط نيست به اين‌كه بعد از هر طلاق‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 622
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست