responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 611

صورت فوت پدراگر شيرخوار مالى داشته باشد، از مال او و گرنه از مال كسى كه نفقه طفل بر او واجب است، داده مى‌شود و مادر طفل شيرخوار مجبور نيست كه به طفل خود شير دهد.

(مسأله 2678) مدت شيردهى دو سال است وبيشتر از آن نيز جايز است و كمترين حدّ آن بنابرمشهور بيست و يك ماه است و چنان‌چه مادر و غير او از لحاظ اجرت يا شيردادن مجّانى يكسان باشند، مادر براى شيردادن سزاوارتر است.

(مسأله 2679) مادر مسلمان، عاقل و مأمون بر طفل اگر بخواهد حضانت طفل را قبول كند، به مدّت دو سال حضانت حق او است، اگرچه طفل دختر باشد و مستحب است كه طفل به مدت هفت سال در حضانت مادر باشد، اگرچه پسر باشد.

(مسأله 2680) اگر پدر بعد از آن‌كه حضانت به او منتقل شد، بميرد يا كافر يا مجنون شود، مادر براى حضانت طفل- تا هنگام بلوغ- از وصى پدر يا جدّ و جدّه يا ساير اقارب پدر سزاواتر است، اگرچه ازدواج كرده باشد.

(مسأله 2681) اگر مادر در مدت حضانت بميرد، پدر از وصى مادر يا پدر و مادرش يا ساير اقارب او سزاوارتر است. اگر پدر و مادر هر دو نباشند، پدر پدر سزاواتر از ديگران است و با نبود او وصى پدرد يا مادر حق حضانت دارد و در نبود وصى پدر يا مادر حق حضانت براى ساير خويشاوندان ثابت نيست.

(مسأله 2682) هرگاه فرزند بالغ و رشيد شود، ولايت پدر ومادر از او ساقط مى‌شود و او اختيار داردكه به هركدام از آنها يا غير آنها ملحق شود.

(مسأله 2683) اگر مادر براى شيردادن بيش از ديگران اجرت بخواهد، يا دايه‌اى مجانى پيدا شود و پدر بخواهد غير مادر او را شير دهد، حق حضانت از مادر ساقط مى‌شود.

(مسأله 2684) حق حضانت مادر به واسطه طلاق ساقط نمى‌شود، حتى اگر بعد از طلاق و تمام شدن عده، ازدواج كند با هم حق حضانت ساقط نمى‌شود و همچنين حق حضانت با زنا ساقط نمى‌شود.

(مسأله 2685) حق حضانت مادر با اسقاط خودش، ساقط مى‌شود، امّا حق حضانت پدر يا جدپدرى، به معناى ولايت بر طفل است و با اسقاط آنها، ساقط نمى‌شود.

(مسأله 2686) مادر مى‌تواند بر حضانتى كه انجام مى‌دهد اجرت بگيرد، مگر اين‌كه بخواهد

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 611
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست