نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 522
احكام وكالت
در
وكالت ايجاب و قبول لازم است و اتصال قبول به ايجاب شرط نيست، همانطورى كه تنجيزدر
آن شرط نمىباشد، پس اگر وكالت را بر شرطى كه در حال عقد موجود نيست يا وجود آن
هنگام عقدمجهول باشد معلّق كند، ظاهراً صحيح و تصرف وكيل به هنگام تحقّق شرط صحيح
مىباشد.
(مسأله
2234) عقد وكالت از دو طرف جايز است، امّا اگر موكل، وكيل را عزل نمايد
بايد اعلام كند، بنابراين اگر وكيل قبل از آنكه عزل خود را بداند تصرف كند، تصرف
او صحيح است.
(مسأله
2235) وكالت با مرگ وكيل، از بين رفتن متعلق وكالت وانجام متعلق وكالت
توسط موكل، باطل مىشود.
(مسأله
2236) وكالت بنابراظهر با ديوانگى وبيهوشى موكل باطل نمىشود.
(مسأله
2237) وكيل گرفتن در طلاق صحيح است خواه شوهر غايب باشد يا حاضر، بلكه
شوهرمى تواند زن خود را وكيل بگيرد تا خود را طلاق دهد يا اينكه شخصى ديگرى را از
طرف شوهر يا ازجانب خود وكيل بگيرد تا طلاق را جارى نمايد بنابراين اگر زن در ضمن
عقد نكاح، وكالت از جانب شوهر را شرط كند به اينكه اگر مدت شش ماه يا كمتر يا
بيشتر به او نفقه ندهد، يا اينكه در آن مدت از اوغايب شود يا چيز ديگرى، بتواند
خود را طلاق دهد، صحيح است و چنانچه شوهر به شرط وفا نكند، زن مىتواند خودش را
طلاق دهد يا ديگرى را براى طلاق وكيل بگيرد. بنابر اقوى زن مىتواند در ضمن عقد
شرط نمايد كه اگر شوهرش ديوانه يا بيهوش شد او از سوى شوهر خود وكيل باشد تا طلاق
راجارى كند.
(مسأله
2238) وكالت در هركارى كه شارع آن را از مكلف نخواسته تا خود، آن را
مباشرتاً انجام دهد، صحيح است.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 522