(مسأله
195) واجب است انسان از اول تا آخر غسل به نيت خود باقى باشد و تقديم نيت
بر اولين جزء غسل مانعى ندارد ولى نبايد از اولين جزء آن تأخير بيفتد. نيت اجمالى
براى غسل كافى است، پس اگر به قصد غسل وارد حمام شود و در حال غسل متوجه آن نباشد
كفايت مىكند، به اين صورت كه نيت در ژرفاى وجودش وجود داشته باشد بطورى كه اگر
كسى از او سؤال نمايد كه چه مىكنى؟ فوراًجواب دهد كه مثلًا غسل جنابت مىكنم.
(مسأله
196) كسى كه قصد دارد پول صاحب حمام را ندهد يا از پول حرام به او بدهد
يا نسيه حساب كند، چنانچه صاحب حمام اجازه ورود به حمام را در مقابل اجرت معينى
در ذمه قرار بدهد، غسل صحيح است وذمه او مشغول خواهد ماند اما بنابر احتياط واجب
غسل را اعاده نمايد و چنانچه اجازه ورود به حمام را در مقابل اجرت معين خارجى
بدهد كه مشترى با دست خود نقداً پرداخت كند، غسل اوباطل است.
(مسأله
197) اگر شك كند غسل كرده است يا نه، بايد غسل كند، ولى اگر شك كند كه
غسل راصحيح انجام داده است يا نه، اعاده لازم نيست.
(مسأله
198) اگر آب مباح با هيزم غصبى گرم شود، غسل با آن مانعى ندارد.
(مسأله
199) غسل كردن در حوض مدرسه جايز است مگر آنكه بداند وقف يا مباح براى
ساكنان آن مىباشد.
(مسأله
200) اگر انسان نداند آبى كه در خيابان است مخصوص خوردن است يا نه،
مىتواند با آن وضو يا غسل كند.
(مسأله
201) غسل كردن با لنگ غصبى صحيح است اگرچه حرام است.
احكام و مستحبات غسل جنابت
علما
فرموده اند كه مستحب است قبل ازغسل سه بار دستهارا تا آرنج بشويد وبعد سه بار
مضمضه واستنشاق كند و خصوصاً درغسل ترتيبى دست را روى بدن بكشد وتخليل[1]
كند