نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 349
صورت فرقى بين علم و جهل نيست و اگر مالك عين غصب
شده خود را بفروشد و خريدار بتواند آن را از غاصب بگيرد، معامله صحيح است، همان
طورى كه فروش آن به خود غاصب نيز صحيح مىباشد، اگرچه فروشنده نمىتواند عين غصبى
را از او گرفته سپس به او تحويل دهد.
(مسأله
1405) اگر بداند كه بر تسليم قدرت دارد و بفروشد، بعد معلوم شود كه قدرت
تسليم آن رانداشته، معامله باطل است، ولى اگر بداند قدرت ندارد اما بعد معلوم شود
كه قدرت داشته، معامله صحيح است، به شرطى كه در انشاء معامله جدى باشد، ولى با علم
به عدم قدرت و بطلان معامله، قصدانشاء جدّى واقعاً امكان ندارد.
(مسأله
1406) اگر هنگام تسليم، بر آن قدرت نداشته باشد، چنان چه بداند در مدت
كوتاهى قدرت پيداخواهد كرد، معامله صحيح است، امّا اگر مدت طولانى و معين باشد
مانند يكسال يا بيشتر، ظاهراً معامله صحيح است چه خريدار مدت را بداند چه نداند،
اما در صورت جهل، خريدار خيار دارد، ولى اگر مدّت معلوم نباشد، مثل اينكه حيوان
گم شدهاش را بفروشد ومى داند كه بر مىگردد امّا زمان دقيق برگشتن آن معلوم
نباشد، معامله در اين صورت هم ظاهراً صحيح است، چه خريدار مطلب را بداند چه نداند،
البته در صورت جهل، خيار دارد چه از جهت تأخير در تحويل يا از جهت اينكه معامله
ضررى است.
(مسأله
1407) اگر عاقد، خود در اجراى صيغه مالك يا وكيل باشد، قدرت مالك شرط است،
ولى اگر در معامله وكيل باشد، مانند عامل مضاربه، قدرت او يا قدرت مالك معتبر است،
يعنى قدرت هر يكى برتسليم در صحت معامله كفايت مىكند، بنابراين اگر هر دو قدرت بر
تحويل نداشته باشند معامله باطل است.
(مسأله
1408) فروش بنده فرارى با ضميمهاى كه قيمت قابل توجه دارد جايز است.
خيارات
خيار
حقى است كه با توجه به آن صاحبش قدرت دارد معامله را فسخ يا امضا كند. خيار هفت
قسم است:
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 349