responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 327

توجه داشته باشد، جايز است.

(مسأله 1308) فروش مدفوع انسان براى كود دادن زراعت و روغن مردار براى روشنايى يا روغن مالى و خون براى رنگ آميزى، چون نزد عقلاء و عرف منفعت قابل توجّه به حساب مى آيد ظاهراًجايز است.

(مسأله 1309) فروش فضله و بول پاك، جايز مى‌باشد.

(مسأله 1310) چيزهاى مانند شيره، عسل، روغن و مانند اينها اگر با نجس ملاقات كرده، نجس شوندفروش و معاوضه با آنها چنان‌چه منفعت حلال و قابل توجه نزد عرف و عقلاء داشته باشد جايز است و در صورت عدم منفعت، احتياط مستحب در ترك و فروش و معاوضه با آنها است و در هر دو صورت برفروشنده واجب است كه نجاست را به خريدار بگويد.

(مسأله 1311) خريد و فروش آلات لهو- مانند نى، تار، صليب، طبل، صفحه گرامافون، نوارهاى ترانه و مانند آن- وآلات قمار مانند شطرنج به قصد حرام، يا براى اشاعه و ترويج آن، حرام است. ولى خريد و فروش و ساخت و تعمير دستگاه گرامافون، ضبط صوت، راديو و تلويزيون و مانند آن كه از آلات مشترك مى‌باشند و مى‌توان اخبار و قرآن و تعزيه را از آن شنيد جايز مى‌باشد، البته استفاده از تلويزيون در مواردى كه شرعاً حرام است، مانند ديدن فيلم‌هاى مبتذل كه شهوت را تحريك و موجب فساد اجتماعى و خانوادگى مى‌شود جايز نيست، ولى براى ديدن فيلم‌هاى علمى مفيد جايز است، بنابراين حرمت فقط مختص استعمال در جهت لهوى است كه موجب تحريك شهوت شيطانى مى‌شود، اما فروش و استفاده از ضبط صوت مانعى ندارد.

(مسأله 1312) هم چنان كه فروش آلات لهوى حرام است، ساخت و تعمير و گرفتن اجرت در قبال آنها نيز حرام مى‌باشد، ولى شكستن و تغيير شكل آنها بنابراقرب واجب نيست گرچه نابودكردن آنهاموافق احتياط است، امّا فروش مواد آنها مانند چوب، مس و آهن جايز است، حتى اگر اطمينان نداشته باشد كه خريدار اقدام به شكستن و تغيير شكل آنها خواهد كرد.

(مسأله 1313) معامله كردن با پول غير رايج براى فريب مردم، حرام است ولى چنان‌چه طرف ديگر بداند يا صاحب پول، واقعيت را بيان نمايد، جايز و صحيح است و بنابر اظهر نابود كردن آنها واجب نيست.

(مسأله 1314) فروش درندگان مانند گربه، شير، گرگ و امثال آنها، همچنين حشرات مانند

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 327
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست