نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 292
بدهد.
(مسأله
1197) اگر بعد از تمام شدن ماه، بچهاى متولد شود، فطره او واجب نيست،
امّا اگر نوزاد پيش از تمام شدن ماه به دنيا بيايد يا بندهاى را مالك شود. يا زنى
را تزويج نمايد، در صورتى كه نانخور او باشند، فطره آنها واجب مىشود وگر نه فطره
آنها برنان ده شان است و اگر كسى آنها را جزء خانواده خود قرار ندهد، فطره زن
چنانچه بى نياز و داراى شرايط باشد، برخودش واجب است، امّافطره بربچّه واجب نيست
و در بنده تفصيلى است كه قبلًا گذشت.
(مسأله
1198) اگر كسى نانخور دو نفر به حساب آيد، چنانچه نان ده بودن بر هر يك
از آندو صدق كند، فطره او بر هر دوى آنها واجب است، منتهى اگر يكى از آنها فطره را
بدهد از ذمّه ديگرى ساقط مىشود، ولى اگر عنوان نان ده بر هر دو صدق نكند، فطره از
هر دو ساقط مىشود.
(مسأله
1199) بايد در جنس زكات فطره يكى از دو چيز رعايت شود:
يا
از غذاى غالب شهر باشد، مانند شير، كشمش، برنج ومانند آن يا از گندم، جو، خرما،
كشمش ويا كشك باشد و اگر غذاى غالب در شهر نباشد، هر يكى از اينها به عنوان زكات
فطره مجزى است و اگر يكى از آنها نباشد، بايد از قوت غالب آن شهر باشد والا مجزى
نيست. بنابراحتياط واجب زكات فطره بايد سالم باشد ودادن قيمت آن از طلا ونقره و
پول رايج ومانند آن مجزى است، ملاك قيمت، قيمت وقت اداى زكات فطره است، نه قيمت
وقت وجوب آن، همچنين ملاك قيمت شهرى است كه زكات در آن پرداخت مىشود نه شهرمكلف.
(مسأله
1200) مقدار واجب زكات فطره يك صاع است كه چهار مُدّ مىباشد و هر مد
...
كيلو
يا 750 گرم مىباشد، ومقدار صاع تقريباً سه كيلوگرم مىشود. كمتر از يك صاع از جنس
مرغوب كافى نيست اگرچه قيمتش برابر با يك صاع از جنس نامرغوب يا مخلوطى از دو جنس
باشد، اما لازم نيست فطره خود و عيالش را از يك جنس بدهد.
ساير احكام زكات فطره
زمان
خارج كردن زكات فطره از طلوع فجر روز عيد تا وقت نماز عيد است وتأخيرآن
تابعدازنمازجايز نيست، اگر نماز عيد نخواند مىتواند تازوال به تأخيراندازد، اگرچه
رعايت احتياط
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق جلد : 1 صفحه : 292