responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 248

شب غسل نمايد، براى نمازصبح كفايت نمى‌كند اگرچه فاصله آن دو كم باشد، ولى صحت روزه زن مستحاضه متوسطه يا قليله مشروط به انجام دادن اعمالى كه براى كثيره ذكر كرديم نيست.

(مسأله 1017) اگر در شب ماه رمضان جنب شود و از روى غفلت بخوابد تا صبح شود، چنان‌چه غفلت او مستند به سهل انگارى و بى مبالاتى در دين باشد، به طورى كه اگر متوجه هم بود دوباره مى‌خوابيد، بايد آن روز را امساك كند و بعد قضا نمايد و كفاره دهد و چنان‌چه غفلت او مستند به كوتاهى نباشد، روزه‌اش صحيح است.

(مسأله 1018) اگر به عادت خود كه قبل از اذان صبح بيدار مى‌شود، اطمينان داشته باشد، جايز است بار اول و دوم بخوابد و اگر به بيدارشدن عادت ندارد، خوابيدن قبل از غسل نمودن جايز نيست و چنان‌چه بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود، بايد قضا كند و كفاره بدهد.

(مسأله 1019) اگر در روز ماه رمضان جنب شود، لازم نيست فوراً غسل كند و مى‌تواند با بول استبراء نمايد اگرچه بداند در مجرا مقدارى منى باقى مانده است، ولى اگر قبل از استبراء به بول غسل نمايد، بنابر احتياط اولى استبراء را تا بعد از مغرب تأخير بيندازد.

(مسأله 1020) خوابى كه در آن جنب شده خواب اول به حساب نمى‌آيد بلكه اگر بيدار شد و دوباره خوابيد آن را خواب اول مى‌گويند.

(مسأله 1021) خواب سوم و چهارم و پنجم ظاهراً حكم خواب دوم را دارند.

(مسأله 1022) حائض حكم جنب را ندارد، پس اگر حائض پاك شود و در غسل كردن كوتاهى نكند اگرچه دو مرتبه يا سه مرتبه بخوابد روزه او صحيح است، ولى اگر در غسل كردن كوتاهى كند تا اذان بگويند، روزه‌اش باطل مى‌شود وبايد قضا نمايد، ولى اگر جنب با عدم كوتاهى براى مرتبه دوم يا سوم بخوابد تا صبح شود، روزه‌اش باطل است وبايد قضا كند، اما نفساء لازم نيست قبل از اذان صبح غسل نمايد، اگرچه بنابر احتياط مستحب است قبل از اذان صبح غسل نمايد.

7- استمناء

استمناء عبارت است از بيرون آوردن منى با دست يا با وسيله يا با شوخى و بازى و چنان‌چه از روى قصداين كار را بكند و منى خارج شود، روزه‌اش باطل مى‌شود و قضا و كفاره دارد. همچنين‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 248
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست