responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 150

نمازش باطل است، ولى پايين انداختن سر مانعى ندارد. در قيام غير متصل به ركوع نيز واجب است كه آرامش داشته باشد وبنابراحتياط مستحب بر هر دو پا بايد بايستد و بريك پا و يا روى ناخن پاها نايستد وتكيه برعصا وديوار وانسان در حال قيام نمودن مكروه است و در صورت امكان ترك آن احتياط واولى است.

(مسأله 594) اگر بر مقدارى كه عرفاً قيام صدق مى‌كند قدرت دارد، اگرچه خميده يا پاها باز باشدبايد نماز را ايستاده بخواند و اگر از اين مقدار هم ناتوان باشد نشسته نماز بخواند و در صورت امكان بايد كمر راست بوده، با استقرار وآرامش باشد و اگر از نشستن اضطرارى هم ناتوان باشد، بايد رو به قبله به طرف راست بخوابد آن گونه كه مرده را در قبر مى‌خواباند و اگر از اين نيز عاجز باشد برطرف چپ رو به قبله بخوابد و اگر از اين نيز عاجز باشد بر پشت بخوابد بطورى كه رو به قبله باشد، مثل حالت احتضار، در همان حال نماز را انجام دهد وبنابراحتياط واجب براى ركوع وسجود با سر اشاره كند، ولى براى سجود بيشتر اشاره نمايد و اگر از اين هم ناتوان باشد مى‌تواند با دو چشم اشاره كند.

(مسأله 595) اگر نمازگزار در ابتداء مى‌تواند بايستد ولى نمى‌تواند از حال ايستاده به ركوع رود، بايد تكبيرهً الاحرام وقرائت را ايستاده بگويد وبعد بنشيند وركوع را نشسته بجا آورد وبعد به سجده رود و بقيه نماز را نشسته تمام كند وبهتر آن است كه يك نماز ايستاده ديگر بخواند كه ركوع را در همان حال ايستاده با اشاره بجاى آورد.

(مسأله 596) اگر مقدارى از نماز را بتواند ايستاده بخواند واجب است بايستد تا زمانى كه احساس ضعف وناتوانى بكند. در اين صورت مى‌تواند بنشيند ونمازش را ادامه دهد و همين كه قدرت پيدا كردبايد دوباره بايستد ونماز را ادامه دهد ولازم نيست آنچه را در حال نشستن انجام داده اعاده كند، بنابراين اگر وقت تنگ باشد، نمازگزار بايد قرائت را نشسته بجاى آورد و به مجرد اين‌كه بر قيام قدرت يافت بايد بايستد سپس به ركوع برود، ولى اگر وقت تنگ نباشد، اما عجز وناتوانى تا آخر وقت ادامه داشته باشد، نمازش صحيح است واعاده ندارد. ولى اگر ناتوانى تا آخر وقت ادامه نداشته باشد، چنان‌چه در همان نماز قادر به تدارك باشد بايد اعاده كند، مثلًا اگر بعد از قرائت قدرت پيدا كند، بايدبايستد وقرائت را دوباره اعاده نمايد سپس به ركوع برود و اگر تدارك ممكن نباشد، چنان‌چه قيام براى تكبيرهً الاحرام يا براى قيام متصل به ركوع فوت شده باشد، بايد

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 150
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست