responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 132

ندادن مخصوص يك نفر باشد در اين صورت نماز همان يك نفرصحيح نيست.

(مسأله 537) مراد از اذن مالك كه بدون آن نماز باطل و باقى تصرفات جايز نيست شامل اذن فعلى- كه مالك با توجه به نماز مثلًا اجازه مى‌دهد- و اذن تقديرى كه نمازگزار از حال مالك بفهمد كه اگرمتوجه شود اجازه خواندن نماز خواهد داد، هر دو است بنابراين نماز در هر دو حالت صحيح است.

(مسأله 538) فهميدن اذن مالك يا به وسيله تصريح به زبان است مثل اين‌كه بگويد: در خانه من نمازبخوان، يا به وسيله فعل است مثل اين‌كه جا نماز براى او پهن كند يا به شاهد حال است مثل مهمانسراهايى كه درب آنها باز است و در غير اين موارد نماز خواندن وتصرفات ديگر، جايز نيست مگر اين‌كه به اذن تقديرى مالك يقين كند. لذا استفاده از دستشويى و وضوگرفتن در بعضى از مجالس روضه خوانى مشكل است خصوصاً اگر مستلزم برداشتن پرده يا جمع كردن فرش‌ها باشد. همچنين نشستن در جاهايى كه از شأن او كمتر است جايز نيست، مثل نشستن بالاى پلّه‌هاى خانه و بازكردن در بعضى اتاق‌ها و داخل شدن در آن و امثال آن، خلاصه بايد رضايت صاحب مجلس را دركيفيت تصرف و مقدار آن وجاى نشستن، بدست آورد و بازبودن در خانه دلالت بر رضايت هر گونه تصرف در آن نيست.

(مسأله 539) وارد شدن به حمام وكاروانسرا به قصدى غير آنچه آن محل براى آن منظورآماده شده جايز نيست، مگر آن‌كه اجازه بگيرد، بنابراين وضو گرفتن از آب آنها وخواندن نماز در آنجا بدون اذن مالك يا وكيلش باطل است و حكم آنها مثل چلوكبابى‌هاى وسط راه نيست.

(مسأله 540) وضوگرفتن وغسل نمودن ونماز خواندن در زمين بسيار وسيع، كه معمولًا در آنجا وضومى گيرند ويا نماز مى‌خوانند، به شرط اين‌كه صاحبان آنها مانع نشوند- اگرچه بعضى ازمالكان زمين غيربالغ يا ديوانه باشند-، جايز است. همچنين استفاده از باغهايى كه اطراف آن ديواركشى نشده ومنع وانكارى از مالكان آنها نيست، جايز مى‌باشد.

(مسأله 541) اگر زمين هموار باشد وزن برابر مرد يا جلوتر نماز بخواند، بايد يك وجب بين آنهافاصله باشد وبنابراحتياط مستحبى جاى ايستادن مرد از جاى سجده زن جلوتر باشد يا بين آنها پرده يافاصله ده ذراع باشد و فرقى بين محرم و نامحرم و زن و شوهر نيست و اگر زمين هموار

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 132
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست