responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 131

گوشت است يااينكه يكى نجس وديگرى پاك است، بايد در هر دو نماز بخواند.

مكان نمازگزار

(مسأله 532) اگر يكى از محلّ مواضع هفتگانه سجود غصبى باشد، جايز نيست در آنجا نمازبخواند، عالم باشد يا جاهل، نماز واجب باشد يا مستحب خود ملك غصبى باشد يا منفعت آن يا حقّى به آن تعلّق گرفته باشد كه تصرف در آن جايز نيست مثل اين‌كه خمس آن را نداده باشد، جايز نيست در آن جا نماز بخواند. ولى در چندصورت خواندن نماز در مكان غصبى صحيح است‌ 1- در صورتى كه معتقد به غصبى بودن مكان نباشد يا فراموش كرده باشد كه مكان غصبى است، ولى به شرط اين‌كه خودش غاصب نباشد، 2- كسى كه ناچار يا مجبور به توقف در مكان غصبى باشد، مثل فردى كه به ناحق در مكان غصبى زندانى شده باشد. نيز نماز در مكانى كه توقف در آن به خاطر ضرر به نفس يا بدن در اثرسرما يا گرما حرام است، صحيح است، نيز نماز در مكانى كه قمار ومانند آن بازى مى‌كنند و زير سقف و خيمه و فضاى غصبى صحيح است بلكه نماز خواندن در زمين غصبى نيز كه محلّ مواضع سجودنمازگزار مباح باشد صحيح است- مثل اين‌كه در آخر زمين غصبى بايستد و تكبير و حمد و سوره و ركوع را انجام بدهد و هنگام سجده وارد زمين مباح شود- مراد از مكان نمازگزار جايى است كه اوجسم يا سنگينى خود را روى آن بگذارد، غير فضا وسقف وديوار ومانند اينها.

(مسأله 533) اگر معتقد باشد كه زمين غصبى است و نماز بخواند نماز باطل است. اگرچه بعد معلوم شود كه غصبى نبوده است. همچنين اگر معتقدباشد كه مالك اجازه داده ونماز بخواند وبعد معلوم شود كه راضى نبوده است، نمازباطل است.

(مسأله 534) نماز خواندن يكى از شركا در زمين مشترك بدون اجازه بقيه شركا صحيح نيست. همچنين نمازخواندن در زمينى كه مالك آن معلوم نيست، جايز نمى‌باشد مگر با اجازه حاكم شرع.

(مسأله 535) اگركسى جاى شخصى را كه در مسجد زودتر وارد شده و براى خود بواسطه جانماز يامانند آن جا گرفته است، غصب كند گناهكار است ولى نمازش صحيح مى‌باشد.

(مسأله 536) نمازخواندن درمكان غصبى بدون اجازه صاحب ملك جايزنيست و اگر اجازه‌

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 131
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست