responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 129

گران قيمت مى‌سازند- و قماقم كه يك نوع ميمون خيلى كوچك است و روباه و خرگوش جايز نيست. چيزى كه دراين زمان به آن خز مى‌گويند خز بودن آن مورد اشكال است گرچه مى‌توان در آن نماز خواند. امّانمازخواندن در اجزاء (ننك) كه حيوانى است از خانواده سگ سانان و كوچكتر از روباه است اشكالى ندارد.

پنجم: جايز نيست مرد در نماز لباس طلاباف به تن يا انگشتر طلا بدست كند. اگرچه زينتى باشد، ولى اگر آب طلا به آن داده باشند بطورى كه عرف آن را رنگ طلا حساب كند مانعى ندارد. همچنين حمل ساعت طلا وسكه براى مردها جايز است، البته اگر زنجير ساعت طلا باشد و به گردن يا لباس آويزان كند به گونه‌اى كه عرفاً پوشش به حساب آيد جايز نيست، ولى دكمه طلايى ونشان‌هاى نظامى كه از طلا هستند مانعى ندارند.

(مسأله 523) اگر مردى نداند يا فراموش كند كه مثلًا انگشتر او از طلاست و با آن نماز بخواند، نمازش صحيح است در صورتى كه جهلش مركب‌[1] باشد، يا اگر جهلش بسيط باشد كه در آن معذور است، مثل جاهل قاصر و گر نه نمازش باطل خواهد بود، مثل جاهل مقصّر.

(مسأله 524) پوشيدن طلا براى مردها حتى در غير نماز جايز نيست وگناه محسوب مى‌شود، ولى اگر بر زينت كردن به طلا پوشش صدق نكند ظاهراً اشكالى ندارد، مثل آن‌كه دندان‌هاى جلو را طلا ياروپوش طلا كند، اما بستن دندان‌ها را با طلا و درست كردن دندان‌ها در داخل دهان از طلا هيچ اشكالى ندارد.

ششم: لباس مرد در نماز و غير نماز بنابراحتياط واجب نبايد از ابريشم خالص طبيعى باشد، ولى در جنگ وضرورت مثل سرما و مرض مانعى ندارد و حمل آن در نماز وغير نماز جايز است. همچنين فرش و روكش و آنچه كه لباس بر آن صدق نكند يا به لبه لباس بدوزند و بنابر احتياط استحبابى از چهار انگشت بيشتر نباشد اگر چه ابريشم خالص طبيعى باشد جايز است. همچنين دكمه و نخ وقيطان ابريشمى اگرچه زياد ومتعدد باشد مانعى ندارد، امّا لباسهاى كوچكى كه با آن ستر عورت نمى‌شود، بنابراحتياط واجب نبايد از ابريشم باشد.

(مسأله 525) جايز نيست آستر لباس از ابريشم باشد. اگرچه تا نصف آن باشد.


[1] - جهل مركب: يعنى حكم را نداند و نداند كه نداند.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 129
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست