responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 101

استخوان وناخن آنها، ولى سگ و خوك دريايى پاك هستند و غير سگ و خوك ساير حيوانات پاك مى‌باشند.

8- شراب‌

از مسكرات فقط شراب نجس مى‌باشد اما ساير مسكرات چه مايع چه جامد مثل حشيش پاك‌اند. خوردن مسكرات مايع كه از غير انگور ساخته مى‌شود مانند نبيذ حرام، ولى بنابر اظهر پاك است.

(مسأله 397) اگر آب انگور بواسطه آتش بجوشد، ظاهراً پاك است اگرچه حرام مى‌شود و اگر دو سوّم آن بواسطه آتش كم شود حلال مى‌گردد و كم شدن دو سوّم به واسطه حرارت غير از آتش درحليت كفايت نمى‌كند، ولى چنان‌چه آب انگور به غير آتش به جوش آيد، نجس و حرام مى‌باشد.

(مسأله 398) شيره خرما ومويز وكشمش اگرچه به جوش آيند، پاك وحلال هستند، پس مى‌توان در غذا كشمش وشيره خرما ريخت.

9- فقاع‌

فقاع كه از جو گرفته مى‌شود و به آن آبجو مى‌گويند، نجس است ولى ماء الشعير فقاع محسوب نمى شود.

10- كافر

كافر كسى است كه يا دين ندارد يا دينى غير از اسلام انتخاب نموده يا اسلام را قبول نموده ولى چيزى را كه مى‌داند از اسلام است انكار مى‌كند بطورى كه موجب انكار رسالت گردد و فرقى بين مرتد و كافر اصلى‌[1] وحربى وذمى نيست اين حكم كافر غير كتابى است، ولى كافر كتابى بنابراظهر پاك است. خوارج، غلات وناصبى ها، بنابر اظهر شرعاً پاك هستند چون نجاستشان معنوى است واعتبارى نيست.


[1] - كافر اصلى، كافر است و به مسلمانان كارى ندارد. كافر حربى، كافراست و با مسلمانان سرجنگ دارد. كافر ذمى، كافر است اما با پرداختن مبلغى به عنوان جزيه تحت لواى اسلام زندگى مييكند.

نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : فياض، شيخ محمد اسحاق    جلد : 1  صفحه : 101
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست